Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

„Grono laureatów na pewno będzie bardzo inspirujące”

Kilkadziesiąt zgłoszeń, nie tylko bardzo znane nazwiska, ale również osoby, o których nie czytamy na pierwszych stronach gazet. Po trwających kilka miesięcy pracach, Kapituła BrandMe CEO wyłoniła listę laureatów VII edycji plebiscytu. W tym roku nagrody zostaną przyznane w IV kategoriach. Jedno jest pewne. Model przywództwa ewoluuje, ale to postać lidera wciąż jest kluczowa w biznesie.
Kapituła VII edycji plebiscytu BrandMe CEO wyłoniła tegorocznych laureatów. Nazwiska poznamy 2 października / fot. Alicja Żebruń

– Dawniej lider to był jeden mocny przywódca. W dzisiejszym, dość wymagającym, skomplikowanym świecie, przywódca to lider plus zespół. Do tego dochodzi autentyczność – podkreśla Michał Mastalerz, prezes PwC Polska.

Wyjątkowi liderzy osiągają sukces kierując się wartościami, przyzwoitością, otwartym umysłem, a niejednokrotnie również otwartym sercem. Symbolem tego ostatniego są chociażby akcje charytatywne organizowane na rzecz lokalnych społeczności.

– Przywództwo ewoluuje. Czasy się zmieniają. I to w pewnym sensie nie jest dobre dla liderów i liderek. Muszą być jeszcze bardziej transparentni i jeszcze bardziej dbający nie tylko o wyniki finansowe, ale też o zespoły i etykę działania – nie ma wątpliwości prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.

– Menedżer może mieć na tyle dużą intuicję, tak bogaty zapas wiedzy i doświadczeń, że nie potrzebuje analiz, by w miarę poprawnie i intuicyjnie podejmować właściwe decyzje – mówi prof. Piotr Zielonka, Katedra Fizyki, Instytut Biologii SGGW.

VII edycja BrandMe CEO

Istniejący od 2018 r. plebiscyt BrandMe CEO to element szerszej inicjatywy pod tą samą nazwą, której głównymi zadaniami są promocja dobrych praktyk w biznesie i innowacyjnych modeli zarządzania. Organizowane są spotkania, branżowe round tables, a także doroczna Gala i Spotkanie Liderów. Sam plebiscyt to nie ranking prezesów i właścicieli firm – nie o konkretne miejsce tu chodzi (te są równorzędne). To swoista mapa najbardziej autentycznych liderów, działających w oparciu o różne style przywództwa.

W 2024 r. odbywa się już VII edycja BrandMe CEO oraz samego plebiscytu. Warto podkreślić, że wyboru Laureatów dokonuje niezależna Kapituła, złożona ze zwycięzców poprzedniej edycji BrandMe CEO, a także przedstawicieli biznesu, nauki i mediów. W 2024 r. wpłynęło kilkadziesiąt zgłoszeń, a nagrody zostaną przyznane w IV kategoriach: BrandMe CEO (dla lidera), BrandFamily (firma rodzinna), BrandWe (zespół) i BrandMe Leading with the Heart.

Ta ostatnia nagroda zostanie w tym roku przyznana po raz pierwszy. Jakie jest jej główne przesłanie?

– Laureat Leading with the Heart dużo bardziej angażuje się w pomaganie, niż wymagałoby zajmowane przez niego stanowisko, czy realizacja strategii firmy, którą reprezentuje. Im większy wpływ lidera wynikający z piastowanego stanowiska i zajmowanej pozycji, tym większa możliwość pozytywnego oddziaływania. A to wręcz zobowiązuje do działania, którego celem jest zmienianie świata na lepsze – podkreśla Beata Mońka, CEO Art of Networking, a jednocześnie inicjatorka BrandMe CEO.

9 września, po kilku miesiącach prac, odbyły się decydujące obrady Kapituły BrandMe CEO. Dyskusja była niezwykle ożywiona. Uczestnicy posiedzenia podkreślali, że długa lista nominowanych, a także chociażby polskich firm rodzinnych jest już ogromną wartością samą w sobie. Szczególnie ma to cieszyć w 20. rocznicę członkostwa Polski w Unii Europejskiej i na 35-lecie transformacji gospodarczej.

– Co roku jest naprawdę sporo fantastycznych zgłoszeń. To jest najwspanialsze, że ta energia w naszej polskiej gospodarce rośnie – zauważa prof. Grzegorz Mazurek.

–  Polski biznes bardzo dynamicznie się rozwija. Mamy świetnych menedżerów, mamy świetne firmy, które niejednokrotnie rozwijają się globalnie. Wybór był trudny. Osoby, które dotarły do ścisłej czołówki zasługują na nagrody, za to co zrobiły, za pomysł jak się chcą dalej rozwijać, jak chcą promować Polskę – wtóruje dr Sylwia Hałas-Dej, dyrektor Centrum Doradztwa i Kształcenia Menedżerów, Akademia Leona Koźmińskiego.

Jak zauważali w trakcie swoich wystąpień uczestnicy posiedzenia Kapituły, osiągnęliśmy wielki sukces, a nasz biznes ma się czym pochwalić. Nie tylko w obszarze wyników, ale także modelu jego funkcjonowania. Szefowie i właściciele firm mają w tym ogromne zasługi.

– Mamy bardzo dużo wybitnych liderów, wybitne firmy i wybitne zespoły. I bardzo trudno wybrać komu ta nagroda przysługuje – mówi o nominacjach w tegorocznej edycji plebiscytu Elżbieta Czetwertyńska, prezes CitiHandlowy. W jej opinii jest też coraz więcej polskich firm rodzinnych, które się wyróżniają na rynku.

– To, co jest istotne, to determinacja i tej determinacji wśród wszystkich zgłoszonych osób było bardzo dużo, więc wybór był bardzo trudny – dodaje Janusz Grądzki, prezes Fundacji Kierunkowskaz.

Zauważa również, że bardzo trudno jest wybrać idealnego, wzorcowego lidera. –  Musimy spojrzeć na nich nie tylko przez pryzmat tego, co sami osiągnęli, ale także przez pryzmat tego, co osiągnęły ich zespoły.

Na ogromną konkurencję wśród polskich przedsiębiorców zwracają uwagą kolejni członkowie kapituły. – Napawa optymizmem, jak wiele polskich firm ma świetne wyniki i świetnych liderów – mówi Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidl Polska.

– Mieliśmy ciekawy przekrój mocnych kandydatów – zarówno młodszego, jak i starszego pokolenia – zdradza Paweł Jarski, założyciel i prezes Grupy Elemental Holding.

– Rosnąca rola młodych liderów wśród przedsiębiorców to też zjawisko, które zmienia oblicze biznesu na całym świecie. Młodzi przedsiębiorcy, często należący do pokolenia Millenialsów i Generacji Z, wnoszą nową energię, świeże spojrzenie na zarządzanie firmami. Ich rosnący wpływ jest widoczny zarówno w start-upach, jak i w tradycyjnych branżach, które dzięki nim zyskują nową dynamikę – mówi Ewelina Niewińska, dyrektorka Działu Marketingu, Komunikacji i Rozwoju Biznesu, PwC Polska.

Jak dodaje Paweł Jarski, cenne jest również to, że szefowie i właściciele firm coraz częściej zajmują stanowisko nie tylko w kwestiach stricte biznesowych, ale także w sprawach społecznie istotnych. To wiedzie nas również do szerszego spojrzenia na lidera biznesu.

Kryteria wyboru

Kapituła wybrała Laureatów VII edycji Plebiscytu BrandMe CEO niezmiennie w oparciu o poniższe kryteria:

1. Autentyczność i spójność lidera

2. Odwaga w podejmowaniu ryzyka

3. Dialog – komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna z zespołami

4. Siła wpływu reputacji i działań prezesa na wzrost zaufania i wartości firmy, którą zarządza

5. Strategia zarządzania i jej efekty

6. Lider jako promotor i wychowawca następców

7. Misyjność, odpowiedzialność, empatia.

Członkowie Kapituły kierowali się różnymi motywacjami w trakcie oddawania głosu.

Nie tylko autentyczność, ale też wychodzenie na zewnątrz oraz sposób, w jaki liderzy odnajdują się w nowej rzeczywistości – wylicza Mariusz Dziurdzia, partner zarządzający, PwC Polska. W tym ostatnim przypadku są to chociażby wyzwania technologiczne oraz geopolityczne.

–  W moim wypadku to był wpływ na społeczeństwo i przedsiębiorczość w Polsce. Starałem się doceniać liderów, którzy dzielą się swoim doświadczeniem i wiedzą – dodaje Mateusz Kowalczyk, współzałożyciel Foodsi.

–  Lider przyszłości potrafi działać i w dobrych, i w trudnych czasach. Ostatnie lata dla wielu branż to były czasy zmian i liderzy, którzy byli elastyczni, potrafili w różnych momentach wspierać swoje zespoły, budować swoje biznesy i organizacje, to są liderzy, których dzisiaj szukamy – mówi Wiktor Schmidt, prezes wykonawczy Netguru.

Wyniki poznamy na Gali i Spotkaniu Liderów

Jaki jest werdykt Kapituły? Tego nie możemy jeszcze zdradzić.

– Grono laureatów tej edycji na pewno będzie bardzo inspirujące. Dla mnie wyjątkowe w tej edycji było poznanie historii rodzin, które budują wspaniałe firmy i organizacje – mówi Jarosław Królewski, CEO Synerise.

– Spotkania Kapituły są niezwykle cenne. Lepiej poznajemy kandydatów, mamy otwarte dyskusje, lepiej poznajemy się sami. Również laureaci poprzedniej edycji podkreślali, że uczestnicząc w obradach, są zdziwieni, jak wiele czynników jest faktycznie branych pod uwagę przy wyborze laureatów. Zwracali uwagę na głębokość analiz dokonań kandydatów, co tym bardziej pozwala docenić nagrodę przyznaną w ubiegłym roku – podsumowuje Beata Mońka.

Nazwiska Laureatów ostatecznie zostaną ujawnione 2 października 2024 r. w trakcie Gali i Spotkania Liderów BrandMe CEO. W ich trakcie odbędą się również wyjątkowe debaty, a hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest „Przywódca w erze transhumanizmu”.

Zarejestruj się i weź udział w wydarzeniu > > >

Członkowie Kapituły VII edycji BrandMe CEO

Andrzej Anton (Blue Media), Bartosz Bednarz (Interia), Rafał Brzoska (InPost), Elżbieta Czetwertyńska (Citi Handlowy), Mariusz Dziurdzia (PwC Polska), Aleksander Fedoruk (BrandMe CEO), Janusz Grądzki (Eleport), Sylwia Hałas-Dej (Akademia Leona Koźmińskiego), Stanisław Janowski (Grupa Polsat), Paweł Jarski (Elemental Holding), Jan Kolański (Grupa Colian), Mateusz Kowalczyk (Foodsi), Jarosław Królewski (Synerise), Adam Marciniak (VeloBank), Michał Mastalerz (PwC Polska), Marek Maślanka (MDM Holding, MyRoof), prof. Grzegorz Mazurek (Akademia Leona Koźmińskiego), Omenaa Mensah (Omenaa Mensah Foundation), Adam Mokrysz (Grupa Mokate), Beata Mońka (Art of Networking), Ewelina Niewińska (PwC Polska), Wiktor Schmidt (Netguru) , Marek Sypek (Stock Polska), Włodzimierz Wlaźlak (Lidl Polska), Paweł Zielewski (ex Forbes Polska), prof. Piotr Zielonka (SGGW).

Total
0
Shares
Related Posts
Czytaj całość

Jarosław Królewski: AI to może być nasz znak rozpoznawczy

Ostatecznie to takie momenty, w których jest naprawdę ciężko, to one potem decydują o tym, ile i czy się wygra – mówi w rozmowie Jarosław Królewski, prezes Synerise. Jak dodaje, obecnie przedsiębiorcy są na tyle silni, na ile mają doświadczeń na wielu różnych polach. I to właśnie wzbogaca ich podejście do biznesu.
Czytaj całość

Piotr Krupa: Ludzie muszą podzielać te same wartości

Rozmowa z jednym z przedsiębiorców zrodziła biznes wart dzisiaj miliony złotych. KRUK nie jest jednak pierwszym dzieckiem biznesowym Piotra Krupy, ale to właśnie ta firma jest z nim dzisiaj kojarzona. Co zdecydowało o sukcesie? Jakie wartości powinny stać za liderami biznesu? Jak w ogóle zbudować prawdziwy zespół w firmie?
Czytaj całość

Czekamy na zgłoszenia w plebiscycie BrandMe CEO

Trwa VII edycja BrandMe CEO. Po raz kolejny wybierzemy wyjątkowych liderów biznesu – prezesów, właścicieli firm, dyrektorów generalnych lub ekspatów stojących na czele zagranicznych oddziałów korporacji działających w Polsce. Kandydatów można zgłaszać do 2 września.
Czytaj całość

Adam Mokrysz: Chcemy mieć jeden z najnowocześniejszych zakładów na świecie

Mokate bez wątpienia stało się jednym z nieformalnych polskich ambasadorów gospodarczych na rynkach zagranicznych. Grupa ze swoimi produktami obecna jest już w ponad 70 krajach i wciąż wykorzystuje nadarzające się okazje biznesowe. A tych – pomimo wyzwań geopolitycznych – przed polskimi firmami pojawiło się sporo. Z Adamem Mokryszem, prezesem Grupy Mokate rozmawiamy o pozycji firm rodzinnych, inwestycjach, gustach konsumentów oraz o jego pasji, jaką są szachy. Okazuje się bowiem, że te ostatnie nie tylko stały się modne, ale są również niezwykle przydatne w… biznesie.