Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

Spec od przyjaznych sklepów. Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska

Budował potęgę Biedronki, a od ponad trzech lat rozbudowuje sieć marketów Żabka. W branży uchodzi za jednego z najlepszych ekspertów i menedżerów, jak mało kto znającego polski rynek handlu detalicznego
Tomasz Suchański

Spec od przyjaznych sklepów. Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska

Budował potęgę Biedronki, a od ponad trzech lat rozbudowuje sieć marketów Żabka. W branży uchodzi za jednego z najlepszych ekspertów i menedżerów, jak mało kto znającego polski rynek handlu detalicznego

Tomasz Suchański
Tomasz Suchański

Fot.: Materiały zewnętrzne 

Z handlem spożywczym Tomasz Suchański związany jest od początku kariery. Ma za sobą studia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, Stanford University i międzynarodowej INSEAD Business School, a do Żabki trafił prosto z portugalskiej Grupy Jeronimo Martins, dla której przepracował 18 lat, piastując kluczowe stanowiska w różnych jej spółkach. Kierował m.in. siecią Biedronka. Kiedy w 2014 roku opuszczał fotel jej dyrektora generalnego, było w niej blisko 2,6 tys. sklepów.

 

W branży Tomasz Suchański uchodzi za jednego z najlepszych ekspertów i menedżerów, jak mało kto znający polski rynek. Od kiedy zarządza Żabką, sieć przechodzi znaczące zmiany. Już działa żappka, aplikacja tej marki, mająca nawet 10 tysięcy pobrań dziennie. W zautomatyzowanym sklepie przyszłości pod szyldem Żabki inteligentne półki, zarejestrowawszy produkty, które klient bierze do ręki, polecą mu na specjalnym ekranie podobne lub uzupełniające. Pierwszy taki sklep ma ruszyć w tym roku.

Suchański Żabką zarządza od marca 2016 roku. Kiedy zaczął nią kierować, sieć liczyła 4,2 tys. sklepów działających na zasadzie franczyzy (także pod marką Freshmarket), dziś liczy ich ona prawie 5,8 tys., a kilkanaście tysięcy to całkiem realny i nieodległy cel. Tak rynkowy potencjał Żabki widzi Suchański, który mocno postawił na lokowanie sklepów jak najbliżej klienta, tak, by mógł on nie tylko zrobić w sklepie szybkie zakupy, ale też przy okazji zjeść ciepłą przekąskę i wypić kawę, a nawet wysłać list (część punktów prowadzi usługi pocztowe).

Markety Żabki, należące do rynkowego segmentu zwanego modern convenience („nowoczesna wygoda”), otwierane są na osiedlach mieszkaniowych, w biurowcach, na dworcach kolejowych, w centrach handlowych, w akademikach.

Do Żabki ściągnął Suchańskiego brytyjski fundusz private equity Mid Europa Partners, ówczesny właściciel sieci (dziś należy ona do CVC Capital Partners). Nowy prezes miał ją unowocześnić i wzmocnić jej pozycję na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Suchański przyśpieszył rebranding i remodeling sklepów. Dziś mają nowe logo, nową wizualizację i aranżację wnętrz. Z końcem 2018 roku w tym najnowszym formacie Żabka Galaxy działało już 58 proc. sieci (około 3,2 tys. sklepów).

W tym roku prezes Suchański chce uruchomić około 700 sklepów. Głównie w dużych miastach, a więc tam, gdzie klienci są mocno zabiegani i nastawieni na szybkie zakupy.

W środowisku branżowym mówi się że Tomaszowi Suchańskiemu nie wystarczy już pozycja lidera w segmencie convenience. Z wyjściem poza ten obszar łatwo mu jednak nie będzie, bo konkurencja Żabki nie śpi. Powstają nowe sklepy sieci abc, Eurocashu, Biedronka rozwija nowy projekt sklepów premium w placówkach przejętych od Piotra i Pawła.

Nowe wyzwania jednak, jak można usłyszeć w otoczeniu Suchańskiego, tylko dodają mu energii.

Artykuł opublikowany na stronie: https://www.forbes.pl/przywodztwo/brandme-ceo-2019-tomasz-suchanski-prezes-zabka-polska/g2szb72 w dniu 26/09/2019 przez Bogdana Możdzyńskiego.

Total
0
Shares
Related Posts
Paweł Szatanik
Czytaj całość

Jak najbogatsi bliźniacy w Polsce rozwinęli Wielton

Tak skuteczny tandem biznesowy to na polskim rynku rzadkość. Świetnie się uzupełniając, bracia bliźniacy stworzyli grupę, która jest dziś czołowym producentem naczep i przyczep samochodowych w Europie. Choć czasami spierają się w sprawach zawodowych, Paweł i Mariusz Szataniakowie na zewnątrz mówią jednym głosem. Od ich biznesowych partnerów można usłyszeć, że próba wygrania jednego z braci przeciw drugiemu skazana jest na porażkę
Laureaci II edycji BrandMe CEO
Czytaj całość

Poznaliśmy laureatów II edycji plebiscytu BrandMe CEO

Pod hasłem „Liderzy XXI wieku” odbyła się II edycja plebiscytu BrandMe CEO współorganizowanego przez magazyn „Forbes”. Kapituła miała za zadanie wyróżnić prezesów autentycznych, transparentnych, odważnych, nieoczywistych, którzy z pełną pasją realizują swoją misję. Chodziło też o liderów, którzy są przewidywalni dla swoich pracowników, a jednocześnie zaskakujący dla rynku ze swoimi pomysłami biznesowymi. Właśnie poznaliśmy laureatów tegorocznej edycji wydarzenia. To 11 osób reprezentujących 9 firm