Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

Liderzy w ciekawych i trudnych czasach. Plebiscyt BrandMe CEO 2020

Kapituła plebiscytu BrandMe CEO miała w tym roku szczególne zadanie. Musiała brać pod uwagę nie tylko to, jakimi liderami są kandydaci na laureatów, ale też to, czy przeszli suchą stopą te szczególnie trudne pół roku pandemii
O to, kim jest lider w czasach transformacji spowodowanej przez pandemię, pytali uczestników Beata Mońka (Business Partnering Solutions, RASP) i Paweł Zielewski (redaktor naczelny „Forbesa”)

Liderzy w ciekawych i trudnych czasach. Plebiscyt BrandMe CEO 2020

Kapituła plebiscytu BrandMe CEO miała w tym roku szczególne zadanie. Musiała brać pod uwagę nie tylko to, jakimi liderami są kandydaci na laureatów, ale też to, czy przeszli suchą stopą te szczególnie trudne pół roku pandemii

O to, kim jest lider w czasach transformacji spowodowanej przez pandemię, pytali uczestników Beata Mońka (Business Partnering Solutions, RASP) i Paweł Zielewski (redaktor naczelny „Forbesa”)
O to, kim jest lider w czasach transformacji spowodowanej przez pandemię, pytali uczestników Beata Mońka (Business Partnering Solutions, RASP) i Paweł Zielewski (redaktor naczelny „Forbesa”)

Fot.: Marek Misiurewicz/zelaznastudio.pl 

Na zamknięciu zeszłorocznej gali, towarzyszącej II edycji plebiscytu BrandMe CEO, zapowiedzieliśmy hasło przewodnie tegorocznego wydarzenia: „Lider w czasach transformacji”. Jak w tym roku zauważył redaktor naczelny „Forbesa” Paweł Zielewski, nikt wtedy nie przypuszczał, że niezbędne okaże się dopisanie słowa „wymuszonej”. Nikt nawet nie podejrzewał, jak wielka zmiana czeka świat, Polskę, cały biznes.

Plebiscyt BrandMe CEO 2020 w czasach koronawirusa

Pamiętają Państwo swoje plany z początku roku? A może noworoczne postanowienia? Obejmowały zapewne ekspansję waszych firm, inwestycje, zatrudnianie nowych pracowników oraz wdrażanie nowych strategii, prawda? A co z tego się ostało? Jeśli połowa, to naprawdę jesteście szczęściarzami…

Kiedy 13 marca tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłaszał restrykcje, które w kolejnych dniach sparaliżowały kawał polskiej gospodarki i w ogóle życia w kraju, sądziliśmy – przynajmniej większość z nas – że to może tylko na miesiąc czy dwa. Pół roku później lockdown jest już co prawda wspomnieniem, ale nad gospodarką wciąż wiszą chmury (choć mniejsze niż w innych krajach). Spod tych chmur coraz wyraźniej wyłania się jednak „nowa rzeczywistość” – czy jak kto woli – rzeczywistość „new normal”. To zaś oznacza nowe możliwości i nowe wyzwania dla polskich przedsiębiorców.

Już wiosną jasne było, że tegoroczna edycja BrandMe CEO musi się różnić od tych z lat poprzednich. Oczywiście bez zmian pozostało kilka podstawowych kwestii.

– Szukamy i pokazujemy benchmarki najbardziej autentycznych prezesów i właścicieli firm. Pokazujemy liderów, którzy kierują się nie tylko wartością swojego biznesu, ale także wartościami w życiu – podkreśla Beata Mońka, business partner BPS, RASP.

Kapituła miała wyłonić liderów autentycznych, transparentnych, odważnych, nieoczywistych, którzy z pełną pasją realizują swoją misję. Tak było również w poprzednich latach. Niezbędne okazało się również wzięcie pod uwagę tego, w jaki sposób przeprowadzili oni swoje firmy przez trudny okres i stawili czoła wyzwaniom, które najczęściej były (i są) większe niż te z czasów kryzysu gospodarczego lat 2007–2009.

– Kapituła, która oceniała nadesłane do nas kandydatury, miała w tym roku wyjątkowo trudne zadanie – nie ukrywa Paweł Zielewski.

Laureatów plebiscytu BrandMe CEO było dziewięcioro. Jury przyznało jedno wyróżnienie specjalne
Laureatów plebiscytu BrandMe CEO było dziewięcioro. Jury przyznało jedno wyróżnienie specjalne

Fot.: Marek Misiurewicz/zelaznastudio.pl 

Kapituła Plebiscytu BrandMe CEO 2020

  • BEATA MOŃKA, business partner Business Partnering Solutions, Ringier Axel Springer Polska
  • PAWEŁ ZIELEWSKI, redaktor naczelny, „Forbes Polska”
  • OLGA GRYGIER-SIDDONS, doradca biznesowy, była prezes PwC na Europę Środkową i Wschodnią
  • ADAM KRASOŃ, prezes, PwC Polska
  • EWELINA NIEWIŃSKA, Marketing Communication and Business Development Director, PwC Polska
  • KRZYSZTOF BADOWSKI, partner, PwC Polska
  • PROF. WITOLD BIELECKI, Akademia Leona Koźmińskiego
  • PROF. PIOTR ZIELONKA, SGGW
  • PROF. GRZEGORZ MAZUREK, rektor, Akademia Leona Koźmińskiego
  • ADAM KRZANOWSKI, prezes, Nowy Styl
  • JERZY KRZANOWSKI, współwłaściciel, Nowy Styl
  • MARIUSZ SZATANIAK, współwłaściciel, Wielton
  • PAWEŁ SZATANIAK, prezes, Wielton
  • IGOR KLAJA, prezes OTCF, właściciel marki 4F
  • BEATA PAWŁOWSKA, prezes, Oriflame Europa Centralna
  • ADAM GÓRAL, prezes, Asseco Poland
  • JOAO BRAS JORGE, prezes, Bank Millennium
  • MONIKA RAJSKA-WOLIŃSKA, partner zarządzający, Colliers International Polska
  • TOMASZ SUCHAŃSKI, prezes, Żabka Polska
  • ENRICO BOTTERO, prezes, Ferrero Polska

– Obrady były burzliwe, wybory początkowo nieoczywiste – dodaje Beata Mońka.

Ale w końcu udało się dojść do porozumienia. Laureatami III edycji BrandMe CEO zostali Dominika Bettman (CEO Siemens Polska), Małgorzata Bieniaszewska (prezes MB Pneumatyka), Zbigniew Jagiełło (prezes PKO BP), Michał Mierzejewski (prezes Philip Morris Polska), Katarzyna Panek (dyrektor marketingu, rzecznik prasowa PANEK) i Maciej Panek (CEO PANEK), Grzegorz Polaniecki (dyrektor generalny Enter Air), Paweł Przewięźlikowski (prezes Ryvu Therapeutics), Bartosz Skwarczek (prezes G2A). Wyróżnienie specjalne otrzymał Frédéric Guichard (prezes Żywiec Zdrój).

I – jak podkreślał podczas tegorocznej gali redaktor naczelny „Forbesa” – wybór nie był wyłącznie determinowany COVID-em i koronakryzysemOceniano całokształt działalności biznesowej, a wydarzenia z ostatnich kilku miesięcy były takim dodatkowym „sprawdzam”.

Laureaci plebiscytu BrandMe CEO 2020

Nasi laureaci na początku marca byli co najmniej zaniepokojeni nową sytuacją, pytali z niepokojem „co będzie dalej?”. Ale po przegrupowaniu sił udało im się złapać drugi oddech, a nawet pomyśleć o dalszym rozwoju. Inna sprawa, że są w tym gronie również tacy, którzy musieli jedynie sprawnie zarządzać przyniesioną przez zrządzenia losu zmianą i mogli dalej iść naprzód – w końcu pandemia dodała skrzydeł kilku branżom.

Tematem jednego z paneli było wykorzystywanie w przywództwie życiowego doświadczenia
Tematem jednego z paneli było wykorzystywanie w przywództwie życiowego doświadczenia

Fot.: Marek Misiurewicz/zelaznastudio.pl 

Bartosz Skwarczek mówi teraz wprost – jego firma śmiało rozpycha się poza granicami Polski. I tego samego życzy innym.

Małgorzata Bieniaszewska nie ukrywa, że pracownicy pomogli jej uratować rodzinny biznes. W trakcie odbierania nagrody pokusiła się o szczere wyznanie: przeszłam drogę zawodową od tyrana do lidera. Trzy wartości stały się fundamentem jej profesjonalnego działania: człowiek, szacunek, reputacja.

Maciej Panek przyznaje, że lockdown początkowo rozłożył jego samego oraz firmę na łopatki. – Po trzech tygodniach zaczęła się budzić inicjatywa – mówił podczas odbierania nagrody. Zamiast się zwinąć, jego biznes carsharingowy zawitał do 150 kolejnych polskich miast.

Dominika Bettman podkreśla, że dla niej samej bardzo liczy się autentyczność – zarówno w dobrych, jak i w złych czasach.

Zbigniew Jagiełło podkreśla, że dzięki ludziom, z którymi pracuje, „urzędnicza organizacja”, jaką 11 lat temu był jego zdaniem PKO BP, przekształciła się w bank, którego nie można się wstydzić.

Także Michał Mierzejewski i Frédéric Guichard opierają wszystkie swoje działania na zespołach. I obaj są gotowi, by zmieniać swoje biznesy niezależnie od niesprzyjających okoliczności. Pierwszy zamierza walczyć z dymem papierosowym, drugi z plastikiem.

Jedno jest pewne i taki przekaz płynie z konferencji podsumowującej III edycję BrandMe CEO: „skończyły się czasy autorytarne. Prezes jest tak silny, jak mądrzy są ludzie, którymi zarządza, jak silne są organizacje”. Tymi słowami podsumował spotkanie Paweł Zielewski.

Jakie będzie hasło przewodnie przyszłorocznej edycji? – pytali niektórzy uczestnicy.

Jest jeszcze za wcześnie, żeby to ustalać. My też rezerwujemy sobie prawo do bycia zwinnym i elastycznym. Pewne jest jedno – widzimy się za rok.

Artykuł opublikowany na stronie: https://www.forbes.pl/przywodztwo/plebiscyt-brandme-ceo-2020-liderzy-w-trudnych-czasach-pandemii-koronawirusa/3w0z8p1 w dniu 01/10/2020 przez Aleksandra Fedoruka

Total
0
Shares
Related Posts
Rozmowa z prof. Grzegorzem Mazurkiem, Zbigniewem Jagiełłą i Beatą Mońką to część tegorocznej edycji plebiscytu BrandMe CEO
Czytaj całość

„Przedsiębiorcze DNA” Polaków. Jesteśmy trochę odporni na kryzys?

Polskie firmy po 1989 r. przeszły trudną drogę. Zresztą punkt startowy ponad 30 lat temu nie wyglądał obiecująco – brak kapitału, brak dostępu do finansowania (PRL była bankrutem), nieinnowacyjna gospodarka. Pandemia jest kolejnym punktem zwrotnym. Pomocne w przezwyciężeniu jej skutków gospodarczych mogą być cechy, które nas charakteryzują. O nich, a także o naszych wadach, kreatywności i najważniejszych wyzwaniach mówią Zbigniew Jagiełło, prof. Grzegorz Mazurek i Beata Mońka. Przy okazji zdradzają, w co obecnie zainwestowaliby milion złotych, gdyby akurat taką kwotę mieli pod ręką
Od lewej: dr Dorota Szkodny-Ciołek, Leadership Mentor & Trainer, Adam Krzanowski, prezes Grupy Nowy Styl, Beata Mońka, Business Partner BPS, RASP
Czytaj całość

Mobilizowanie ludzi głównym zadaniem lidera

W kryzysie istotne jest mobilizowanie, współpraca, konsensus, ale tak naprawdę to lider powinien brać na swoje barki odpowiedzialność – podejmować decyzje we właściwym momencie, a później odpowiednio je komunikować