Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

ALDI. Od małego sklepu do globalnej sieci

Ponad 100-letnia tradycja kupiecka, 91 tys. pracowników i tytuł jednego z liderów sklepów dyskontowych na świecie. ALDI wyrosło z małego sklepu spożywczego i przekształciło się w globalną sieć, która nadal jest w rodzinnych rękach.
Na całym świecie pod szyldem ALDI (ALDI Nord i ALDI Süd) działa łącznie 12 tys. sklepów / fot. Pixabay

Początki marki ALDI sięgają 1914 r., kiedy matka przyszłych założycieli firmy – braci Karla i Theo Albrechta, otworzyła mały sklep spożywczy w Essen. Sklep świetnie prosperował. W 1945 r. rodzice przekazali biznes synom. Bracia Karl i Theo Albrecht już po trzech latach rozpoczęli rozbudowę firmy z myślą o przekształceniu jej w sieć sklepów. Sprzedawali tylko towary o długim terminie przydatności, po niskich cenach. Niedrogi sklep spożywczy braci szybko zyskał popularność wśród zmagających się z problemami finansowymi mieszkańców. W 1955 r. funkcjonowało już ponad 100 placówek prowadzonych przez braci Albrechtów.

Za faktyczną datę powstania ALDI podaje się jednak dopiero rok 1962. Theo Albrecht nadał sieciom nazwę pochodzącą od skrótów słów Albrecht oraz Diskont. Kilka lat później bracia podjęli decyzję o podzieleniu biznesu. Podobno kością niezgody były papierosy. Jeden z braci chciał dodać je do asortymentu. Tak powstały dwa biznesy: ALDI Süd w południowej części Niemiec i ALDI Nord w północnej. Karl przejął odpowiedzialność za obszar południowy, a Theo za północny.

Metoda Aldiego”

Bracia nie ustawali nad rozwojem firmy. ALDI rozszerzało działalność na całą Europę. W 1976 r. ALDI Süd Karla zdecydowało się na ekspansję do Stanów Zjednoczonych. Pierwszy sklep w Ameryce został otwarty w stanie Iowa. Ale i Theo marzył o innym kontynencie. W 1979 r. Aldi Nord kupiło małą kalifornijską sieć sklepów spożywczych o nazwie Trader Joe’s, którą prowadzi do dziś i która również stała się niezwykle popularna.

„Deutsche Welle” pisze o „metodzie Aldiego”. Obaj bracia zamawiali towar w dużych ilościach, gwarantując dostawcy utrzymanie ustalonych cen przez długi czas, co sprawiło, że mogli sprzedawać go taniej niż konkurencja. Jako partnerzy biznesowi cieszyli się opinią twardych negocjatorów, ale wyjątkowo rzetelnych we współpracy. Podobno słynęli także ze swojego oszczędnego podejścia. Gdy zaczynali, w sklepach nie było półek, a towar schodził prosto z palet. W ten sposób oszczędzali na meblach. Nie inwestowali też wiele w reklamę. Strategią ALDI była też niska marża. Nie przekraczała 5 proc., ale duże obroty firmy sprawiały, że jej zyski były wyższe niż w innych, powstałych później, sieciach dyskontowych.

Prywatność na pierwszym planie

Bracia Theo i Karl pilnie strzegli swojej prywatności. Jeszcze bardziej, gdy Theo w 1971 r. padł ofiarą porwania. Odzyskał wolność po 17 dniach za 7 mln marek okupu, a sprawcy porwania zostali schwytani.

Theo zmarł w 2010 r. w wieku 88 lat. Jego brat, Karl – w 2014 r. w wieku 94 lat. Po ich śmierci firma przeszła w ręce synów, Theo Juniora i Karla Juniora. Majątek rodziny tego pierwszego „Forbes” szacuje dzisiaj na 14,6 mld dolarów, a Karla Juniora na 16,5 mld dolarów. Karl dzieli majątek wraz z siostrą Beate Heister. Pracował w firmie na różnych stanowiskach, ale po zdiagnozowaniu nowotworu musiał się wycofać z aktywnej działalności w przedsiębiorstwie.

Sytuacja w ALDI Süd jest stabilna, czego nie można powiedzieć jednak o północnej części biznesu, kierowanej przez Theo Juniora. W 2019 r. głośno było o rodzinnym skandalu. Zmarła Cäcilie Albrecht, żona Theo Albrechra, a matka Theo Juniora, którą wielu uważało za „wielką damę” rodziny i która posiadała ponad 61 proc. akcji firmy, zostawiła testament, w którym odsunęła część rodziny od zarządzania firmą.

Cäcilie oskarżyła Babette – wdowę po swoim zmarłym synu Bertholdzie – oraz jej pięcioro dzieci o „ekstrawagancką rozrzutność”, pozostającą w jaskrawej sprzeczności z filozofią i wizerunkiem spółki Aldi Nord, których podstawą jest skromność i oszczędność. Cäcilie Albrecht zarzuciła im w testamencie, że członkowie rodziny roztrwonili przez swój rozrzutny styl życia ponad 100 mln euro.

„Tym dokumentem próbuję zachować filozofię naszej rodziny, która polega na służbie i rozwoju Aldi Nord, stawianiu na pierwszym miejscu naszych własnych interesów i prowadzeniu umiarkowanego stylu życia” — napisała Cäcilie Albrecht w swoim testamencie.

Berthold Albrecht, syn Cäcilie i Theo zmarł w 2012 r. W związku ze śmiercią brata, Theo Albrecht Junior bezskutecznie próbował pozbawić wpływów żonę Bertholda, Babette, w firmie, ale bez większego powodzenia. Babette Albrecht nie przestrzegała niepisanych zasad i często nazywano ją „szczęśliwą wdową”. Ona i jej dzieci miały zwyczaj występowania publicznie przy każdej nadarzającej się okazji i obnoszenia się ze swoim bogactwem.

Po testamencie Cäcilie sytuacja w firmie się unormowała Theo Junior jest obecnie przewodniczącym honorowym i członkiem rady nadzorczej.

Na całym świecie pod szyldem ALDI (ALDI Nord i ALDI Süd) działa łącznie 12 tys. sklepów, ale firmy planują znaczne zwiększenie tej liczby. W Polsce sieć ma ponad 300 placówek. Do końca 2024 r. chce mieć ich 360, a do 2028 r. – aż 650. Niemiecka sieć weszła na polski rynek w 2008 r., otwierając swoje sklepy m.in. w Głogowie, Żorach, Tarnowskich Górach, Poznaniu, Bielsku-Białej oraz Jeleniej Górze.

Total
0
Shares
Related Posts
Swarovski. Historia marki
Czytaj całość

Swarovski – kryształowe imperium

Odniósł ogromny sukces, stawiając na własną produkcję i nieuzależnianie jej od podmiotów zewnętrznych. Stworzył globalną markę, która dzisiaj należy do ponad 150 członków rodziny i z powodzeniem się rozwija.