Hejt przybiera rożne formy. Bywa anonimowy, gdy nasi „sympatycy” nie mają odwagi prosto w oczy lub pod nazwiskiem w sieci powiedzieć / napisać, co o nas myślą. Zazdroszczą nam sukcesu, chcą umniejszyć naszym sukcesom, ośmieszyć nas, postawić w złym świetle. Czasami krytyka, która przecież może i powinna być konstruktywna, obejmuje nie tylko nasze działania, ale ma charakter osobisty. Osądzanie, kierowanie się stereotypami, to prosta droga do dyskryminacji na wielu polach.
Nie usprawiedliwia tego omawiane często przez niesamowitego prof. Piotra Zielonkę zjawisko opisane w ekonomii behawioralnej jako efekt halo – efekt aureoli / poświaty – czyli sytuacja, gdy mamy do czynienia z błędem poznawczym, w wyniku którego dana osoba postrzegana jest gorzej niż w rzeczywistości na to zasługuje. Jeden niewłaściwy komentarz, tembr głosu, wygląd i w wyniku efektu halo można dokonać bardzo błędnej oceny człowieka lub sytuacji. Za to oczywiście, reflektując się w porę, zawsze można przeprosić.
Jak sami mierzymy się z hejtem? Ile mamy odwagi, by stanąć w obronie innych?
Rozmawialiśmy o tym podczas spotkania liderów podsumowującego VI edycję BrandMe CEO.
Ewa Chodakowska zauważyła, że hejt jest integralną częścią sukcesu. Sama niejednokrotnie padła jego ofiarą. Do dzisiaj spotyka się z opiniami, na które nie zasłużyła i które po prostu są niesprawiedliwe.
Także Omena Mensah mierzy się z hejtem. Fala krytyki spadła na nią np. za zorganizowanie zbiórki na inwestycje w edukację w Afryce. Co niestety smutne, hejtowali również przedstawiciele biznesu.
Magdalena Dziewguć dodała, że hejt nie dotyczy wyłącznie osób powszechnie znanych. Istnieje w małych firmach i wielkich korporacjach. Doświadczyć go można na każdym kroku. Ją samą hejt spotkał przy wprowadzaniu zmian w firmie.
Jarosław Królewski z hejtem ma do czynienia nie tylko na polu biznesowym, ale przede wszystkim sportowym. – Zjawisko hejtu w Polsce jest ogromne i wynika z naszych problemów kulturowych. Nie nauczyliśmy się zwyciężać i to widać zresztą po przedsiębiorczości – zauważył w swoim wystąpieniu.
Wnioski po debacie
Reagujmy na zjawisko hejtu – nie zamykajmy oczu.
Wspierajmy ofiary hejtu – nie zostawiajmy ich samych.
Edukujmy – jak dyskutować i mieć odmienne zdanie, bez radykalnych uczuć i sądów.
Chrońmy najmłodszych. Nikt nie ma prawa atakować dzieci za przekonania czy postawy ich rodziców.
A czy Państwo spotykają się z hejtem w swoim otoczeniu biznesowym? Jak z nim walczycie?
Panel poprowadziłam wspólnie z Magdaleną Janowską.
Beata Mońka