Są wizytówkami przedsiębiorczej Polski, ambasadorami wartości w biznesie, które są niezmienne w świecie zmieniającym się z roku na rok, z miesiąca na miesiąc. Platforma BrandMe CEO pozwala na dzielenie się doświadczeniami z nawet najtrudniejszych momentów, kiedy część organizacji przeżywała wstrząsy na granicy przetrwania.
Piękne postawy, hart ducha, zwinność zarządzania zmianą, motywowanie zespołów – poprzez stawianie jasnych celów, współtworzeni nich i ta niesamowita pasja ciągłego bycia lepszym – łatwo o tym pisać, o wiele trudniej przeżyć to osobiście i wyjść z turbulencji silniejszym, jeszcze bardziej zwinnym, odporniejszym na zagrożenia znane i te, które dopiero czekają na ostateczną diagnozę.
Tym właśnie jest BrandMe CEO – dzieleniem się sobą, swoim profesjonalizmem, ale i cząstkami prywatności. To miejsce, gdzie relacje stają się jeszcze silniejsze, otwartość bardziej otwarta, inspiracja rodzi inspirację.
– Będziemy rozmawiać o przywództwie i jego skuteczności – zapowiedziała Beata Mońka, CEO Art of Networking i pomysłodawczyni BrandMe CEO, inaugurując VII Galę i Spotkanie Liderów BrandMe CEO.
Wydarzenie rozpoczęło się od przypomnienia roli, jaką odegrał biznes w trakcie pomocy w usuwaniu skutków ostatniej powodzi na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie. Inicjatorem zbiórki był Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPost, który przypomniał jakie zadania udało się zrealizować po zjednoczeniu sił poszczególnych przedstawicieli świat biznesu oraz organizacji. Wspólnymi siłami udało się zebrać ponad 123 mln zł środków oraz pomocy rzeczowej.
– Takie działania są początkiem drogi zmieniania twarzy polskiego biznesu – podkreślił Rafał Brzoska.
Wystąpiło również dwoje przedsiębiorców, których dotknęła powódź, a którzy wykorzystując własne siły i środki, przystąpili do wspierania lokalnych społeczności.
– Mamy 160 pracowników, o których walczymy – powiedziała Maja Włoszczowska, medalistka olimpijska i współwłaścicielka firmy Quest produkującej odzież sportową.
– Cieszymy się, że możemy być blisko ludzi, blisko społeczności, w której żyjemy. Zawsze staramy się dzielić z nimi naszym sukcesem – dodał Adam Mokrysz, CEO Grupy Mokate.
Globalna ekspansja
Tegoroczny program Gali i Spotkania Liderów przewidywał m.in. odwołania do fundamentów, jakie przedsiębiorcom i nam wszystkim udało się zbudować w ostatnich latach. – Trochę będziemy dyskutować o przeszłości, która otworzyła nam szeroko drzwi do przyszłości i o tym, jak te szanse wykorzystaliśmy – zapowiedziała Beata Mońka.
Rok 2024 jest rokiem ważnych rocznic – 35 lat od pierwszych częściowo wolnych wyborów i początku transformacji, 25 lat członkostwa w NATO i 20 lat obecności w Unii Europejskiej.
To wszystko, a zwłaszcza transformacja gospodarcza, miały przełożenie na rosnącą pozycję polskich firm. Przez lata byliśmy przyzwyczajeni, że nasz kraj jest biorcą inwestycji zagranicznych. Tymczasem w ostatnich latach to polskie firmy sukcesywnie zaczęły coraz śmielej inwestować na innych rynkach, a nawet przejmować zagraniczne podmioty.
W trakcie pierwszego panelu dyskusyjnego o skutecznej globalnej ekspansji debatowali Rafał Brzoska, Jarosław Królewski (prezes i założyciel Synerise) oraz Stefan Batory (CEO i współzałożyciel Booksy). Wszyscy realizują inwestycje także poza Polską i rozpychają się na innych rynkach.
Synerise dostarcza zaawansowane rozwiązania technologiczne oparte na sztucznej inteligencji i big data dla ponad 150 rynków. InPost obecny jest ze swoimi paczkomatami w 9 krajach i realnie zmienia w nich modele dostaw. Booksy globalnie ułatwia życie 125 tys. biznesów.
Prelegenci poruszyli temat wyrzeczeń oraz kompetencji liderów nowej ery. Skoncentrowali się również na sile swojego wpływu. Ekspansję zagraniczną uznali za priorytet w nadchodzących latach. Podkreślili także znaczenie wsparcia merytorycznego i finansowego dla kolejnego pokolenia liderów.
Lech Wałęsa gościem specjalnym
Nie byłoby silnej pozycji polskich firm, a polska gospodarka nie stanęłaby twardo na nogi, gdyby nie przemiany i odzyskana w 1989 r. wolność i suwerenność. Gościem specjalnym Gali i Spotkania Liderów był prezydent Lech Wałęsa, laureat pokojowej Nagrody Nobla, legenda „Solidarności”.
– Żeby chciało im się chcieć – mówił, opowiadając o swojej wizji wychowania następnych pokoleń liderów. Wskazał na mankamenty systemu demokratycznego w jego obecnym stadium, jednocześnie proponując kilka recept na rozwiązanie wielu europejskich, a nawet globalnych wyzwań.
– Dzisiaj staram się przekazywać doświadczenia, abyście z tego skorzystali i odnieśli większe sukcesy niż ja. I odniesiecie, jeśli będziecie podobnie myśleć – podkreślił Lech Wałęsa.
W kontekście obecnych wyzwań radził, by zrobić listę zadań do rozwiązania. Część z nich powinno się przedyskutować kontynentalnie (w domyśle na forum Unii Europejskiej), a część globalnie. Należy zastanowić się, jakie są potrzebne pieniądze, struktury, by zacząć te zadania realizować.
– Musicie na nowo zdefiniować co znaczy lewica, prawica, a szczególnie partie chrześcijańskie. Dziś świat wygląda jak byśmy zdjęli znaki i przepisy. Mamy szansę na pokój, rozwój i dobrobyt. Nikt w historii nie miał takiej szansy, jak my. Tylko musimy zrozumieć czasy, w jakich przyszło nam żyć – dodał prezydent.
Prof. Marek Belka o europejskiej perspektywie
Dokładnie 20 lat temu Polska wstąpiła do Unii Europejskiej. Bez tego kroku nie byłoby polskiego boomu gospodarczego. Musieliśmy się jednak przygotować. Niezbędne było chociażby wdrożenie unijnego prawodawstwa. Cały proces to w dużej mierze zasługa rządów, które przygotowywały nas do akcesji i ją w praktyce wdrażały.
Prof. Marek Belka, premier, minister finansów, prezes Narodowego Banku Polskiego, poseł do Parlamentu Europejskiego był jedną z osób, które kształtowały polską politykę gospodarczą przed i już po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
W trakcie Gali i Spotkania Liderów mówił o ludzkich obliczach przywództwa. – Polityka dzisiaj bardzo utrudnia powstawanie prawdziwego przywództwa. Obecnie w świecie nie liczą się fakty, a liczą się opinie – podkreślił.
Podzielił się swoim bogatym doświadczeniem międzynarodowym oraz kluczowymi zasadami sukcesu wielu przywódców. Podkreślił, że „zarządzanie ludźmi, a nie cyframi” oraz „klarowna komunikacja” to fundamenty silnego przywództwa.
Mark Brzeziński o znaczeniu wartości
Zaproszeni goście podkreślali, że Polska wykorzystała otrzymaną w 1989 r. szansę. Boom gospodarczy stał się faktem. Nie oznacza to jednak, że wyzwań wciąż nie brakuje. Po 2020 r., a szczególnie po 2022 r., mają one charakter globalny. Aczkolwiek ład światowy i relacje międzynarodowe kształtuje nie tylko geopolityka, ale również wartości.
O wartościach, które są fundamentem świata Zachodu mówił Mark Brzeziński, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce podczas wystąpienia „Human face in world’s policy” („Ludzka twarz w światowej polityce”). To właśnie wiara w wartości jest tym, co Amerykanie bardzo cenią w Polkach i Polakach. W to wlicza się również silna wiara w demokrację.
Mark Brzeziński obok swojej niejako tradycyjnej roli, jaką jest reprezentowanie USA oraz pogłębianie relacji polsko-amerykańskich, realizuje również drugą misję. Wspólnie z partnerką życiową Olgą Leonowicz działają w Polsce na rzecz równości, młodzieży, wzmocnienia pozycji kobiet oraz wspierają organizacje pozarządowe.
Te aspekty ich działalności doceniła Kapituła BrandMe CEO, przyznając nagrodę w kategorii BrandMe CEO „Leading with The Heart”.
Globalne przywództwo czyli jakie?
Wystąpienia gości utwierdziły wszystkich w przekonaniu, że żyjemy w epoce niestabilności i turbulencji. Ostatnie pięć lat to wyzwania o charakterze globalnym – od pandemii, przez wyzwania geopolityczne i wojny, przez wysoką inflację, a skończywszy na rozwoju nowych technologii. W natarciu jest też sztuczna inteligencja.
Bartosz Skwarczek, founder i president of G2A Group, laureat nagrody BrandMe CEO w 2020 r. poprowadził panel „Global leadership – different challenges one purpose”.
Potwierdziło się, że zasada „Never waste a good crisis” jest niezwykle aktualna. Czy zwinność, którą teraz powinni wykazywać się liderzy, zawsze da się pogodzić z wartościami? Czy przywództwo i podejmowanie decyzji są już w pewien sposób AI driven?
Na te i inne pytania odpowiadali Amnah Ajmal (executive Vice President, Market Development EEMEA Mastercard), Elżbieta Czetwertyńska (prezes Citi Handlowy) i Tomasz Czechowicz (managing partner, CEO, Fund Manager w MCI).
Prelegenci opowiedzieli o swoich wizjach na temat kolejnej ery globalnego przywództwa oraz o tym, co oznaczają „kompetencje przyszłości” dla dzisiejszych liderów. Poruszyli również temat nowych wyzwań technologicznych.
– Sztuczna inteligencja musi iść w parze z ludzką inteligencją – zaznaczyła Elżbieta Czetwertyńska.
– W MCI dostrzegamy, że nadeszła era europejskich czempionów pochodzących z Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Świetnym przykładem jest Rafał Brzoska i jego firma – zauważył Tomasz Czechowicz. Jak dodał ekspansji polskich przedsiębiorców sprzyja digitalizacja i rozwój technologii.
Transhumanizm i przyszłość
Pewne jest to, że rewolucja technologiczna już zmieniła i nadal zmienia biznes, całe sektory gospodarki, a także życie każdego z nas. Technologie wiodą nas automatycznie do debat o przyszłości.
Dr Ada Florentyna Pawlak (antropolożka technologii i historyczka sztuki, wykładowczyni w Akademii Leona Koźmińskiego, Uniwersytecie SWPS, Uniwersytecie Łódzkim) i dr Konrad Maj (psycholog społeczny, kierownik Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech na Uniwersytecie SWPS) dyskutowali o transhumanizmie w kontekście przywództwa.
Czym w ogóle jest transhumianzm? –Antropologia przyszłości. To, jak nauka i technologia ma zmieniać człowieka – odpowiedziała dr Ada Florentyna Pawlak.
Wskazała również trzy filary, którymi są „super wellbeing, super longevity, super inteligencja”. Jak dodała, transhumanizm to człowiek przejściowy. – Pytanie brzmi: od czego do czego? – dodała.
– Kluczowe jest to, by obserwować zachodzące zmiany. Zapanowaliśmy nad technologią, technologia jest wszechobecna. Używamy jej w każdym aspekcie naszego życia – podkreślił dr Konrad Maj.
– W pewnym momencie zaczęliśmy przyglądać się sobie. Jak możemy wykorzystać sztuczną inteligencję, żeby przedłużyć nasze nasze życie. W jaki sposób możemy zbierać sygnały z naszego ciała – dodał.
Zauważył również, że korzystając chociażby z różnych funkcji smartwatchy, w pewnym sensie jesteśmy w pierwszym etapie cyborgizacji. Będzie też coraz więcej takich urządzeń. Co do zasady, będziemy też zwiększać możliwości naszego umysłu.
– Razem ze sztuczną inteligencją wchodzi artificial empathy. Wyzwaniem jest to, jak zmieni się mindset młodego pokolenia. Przedstawiciele pokolenia Beta będą już AI natives – dodała dr Ada Florentyna Pawlak.
Nauka i technologia umożliwią pokonanie biologicznych ograniczeń człowieka, zarówno psychicznych, jak i fizycznych. A sam transhumanizm powoli jest zastępowany przez postranshumianzm.
Jaka przyszłość?
W dyskusji „Wspólnie odpowiedzialni za Polskę” Klaudyna Cichocka-Volkov (Grupa Klaudine, twórczyni sieci Najprzedzkole), Mariusz Książek (prezes zarządu Marvipol), Zbigniew Jakubas (właściciel Grupy Kapitałowej Multico), Michał Szczerba (poseł do Parlamentu Europejskiego) dyskutowali o przyszłości polskiej gospodarki. Zderzyły się ze sobą różne perspektywy – przedsiębiorców, sektora edukacji oraz świata polityki europejskiej.
– Ważne jest holistyczne podejście poprzez odpowiednich edukatorów, którzy zarażają dzieci, by pielęgnować odpowiednie nawyki od najmłodszych lat – zauważyła Klaudyna Cichocka-Volkov. – Zależy mi, by zaszczepiać fakt, iż edukacja zaczyna się od przedszkola i żłobka, a nie dopiero od liceum i studiów – dodała.
Osobiście postawiła sobie za cel uświadamianie rodziców, jak ważni są oni sami, działający w praktyce jako przywódcy i mentorzy dla swoich dzieci. Jednocześnie zwróciła uwagę, iż mocno kuleje edukacja obejmująca umiejętności miękkie. Klaudyna Cichocka-Volkov wdraża autorski program w tym obszarze.
– Czujemy odpowiedzialność – zadeklarował Mariusz Książek. Ludzie przedsiębiorczy, którzy mają już jakieś sukcesy za sobą, myślą o odpowiedzialności za szeroko rozumiany skarb państwa – dodał.
– W biznesie są różni ludzie. Na początku każdy myśli o szybkim zarobku. Natomiast w pewnym momencie przychodzi taki moment, że myśli się już nie tylko o ludziach we własnej organizacji, ale także o państwie, o tym jak się ono rozwija – dodał Zbigniew Jakubas.
Obaj przedsiębiorcy podkreślili rolę, jakę powinien odegrać świat polityki, by zdynamizować rozwój gospodarki. Apelowali o wdrożenie prorozwojowej agendy.
– Świat polityki u biznesu łączy jedna cecha – odpowiedzialność. To również świadomość konsekwencji podejmowanych decyzji – zauważył Michał Szczerba.
Jak dodał, w Parlamencie Europejskim odpowiedzialność łączy się z etyką i dialogiem. Wskazał również na rosnącą świadomość – chociażby na szczeblu Komisji Europejskiej – konieczności odbiurokratyzowania gospodarki, tak by Unia Europejska mogła znów zacząć konkurować z USA i Chinami. Jednocześnie zauważył, że obok wyzwań gospodarczych, równie istotne są te dotyczące bezpieczeństwa.
– Poland is back – zadeklarował, mówiąc, że po zmianie rządu Polska wróciła do pierwszej ligi europejskiej i do przestrzeni, gdzie realnie są podejmowane kluczowe decyzje.
Jak zgodnie przyznali uczestnicy debaty, czują się odpowiedzialni za Polskę. Edukacja, biznes i polityka są lub będą kluczowe w kolejnych latach. Będą miały bardzo duży wpływ na dalszy model rozwoju naszego kraju. I będą się przenikały.
Przywódca jak generał?
Żeby jednak gospodarka w kolejnych latach rosła, a Polska faktycznie dogoniła najbardziej rozwinięte kraje UE, potrzebni są skuteczni przywódcy. Nie tylko w polityce, ale również w biznesie. W trakcie Gali i Spotkania Liderów organizatorzy postanowili odpowiedzieć na pytanie: skuteczni przywódcy, czyli jacy?
O roli, jaką mają do odegrania liderzy mówił generał w stanie spoczynku, prof. Bogusław Pacek, były komendant główny Żandarmerii Wojskowej, obecnie dyrektor Muzeum Wojska Polskiego. Sam siebie definiuje jako humanistę, profesora i twardego generała. Apeluje by wojnom zapobiegać, a nie dążyć do ich wywoływania.
W swoim wystąpieniu zastanawiał się, czy i dlaczego szef firmy powinien mieć coś z generała. – Generał słucha ludzi, czuje ludzi, a ludzie czują jego osobę – mówił.
Podkreślił, że mądry przywódca to człowiek wrażliwy, empatyczny i wsłuchujący się w głosy innych, ale jednocześnie korzystający z ich rad. W sytuacji kryzysowej musi jednak wykazać się skutecznością i zdecydowaniem. To w końcu on musi niejednokrotnie podejmować twarde decyzje.
Siła firm rodzinnych
Nie zabrakło również tematów związanych z firmami rodzinnymi. Historia gospodarcza Polski sprawiła, że tak naprawdę o biznesach rodzinnych mówimy dopiero od 35 lat. Chociaż małe podmioty gospodarcze mogły funkcjonować z wieloma ograniczeniami także w latach PRL, to jednak dopiero po 1989 r. możliwe stało się rozwinięcie przez nie skrzydeł.
Dzisiaj niejednokrotnie można mówić o miliardach złotych obrotów i tysiącach pracowników. I pomimo rozbudowy struktur przedsiębiorstw do pokaźnych rozmiarów, wciąż silny pozostaje w nich ten kluczowy pierwiastek firmy rodzinnej.
O firmach rodzinnych w debacie „We are family – and that’s why we win!” dyskutowali Beata Krzyżagórska-Żurek (adwokat, partner zarządzający kancelarii KLP), Adam Mokrysz (CEO Grupy Mokate), Enrico Bottero (dyrektor generalny Ferrero Polska) i Jacek Ptaszek (członek zarządu JMP Flowers, laureat nagrody Brand Family).
W trakcie debaty wskazano na benchmark dla firm rodzinnych, jakim są biznesy z Włoch i Niemiec. Stoją za tym chociażby wieloletnie tradycje. Ale i polskie firmy mają się czym pochwalić. Zwracali na to uwagę Adam Mokrysz i Jacek Ptaszek.
Mokate Group jest już firmą globalną, dostarczającą wyroby do ponad 70 krajów świata. JMP Flowers stał się jednym z potentatów na rynku produkcji kwiatów w naszej części Europy.
Debatę zakończył dodatkowy akcent. Adam Mokrysz podjął decyzję, by przyznać specjalne wyróżnienie rodzinie Ferrero, za wkład firmy w rozwój biznesów rodzinnych. Nagrodę odebrał w imieniu włoskiej spółki Enrico Bottero.
– To dla nas ogromne wyróżnienie, zwłaszcza, że otrzymane z rąk polskiego rodzinnego biznesu – mówił po odebraniu nagrody dyrektor generalny Ferrero Polska.
Podsumowanie. Co dalej?
– Bez wątpienia kończy się epoka po upadku komunizmu – powiedział w swoim podsumowaniu Paweł Borys, partner zarządzający MCI, były prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Idąc tropem wskazanym w wystąpieniu Lecha Wałęsy, zauważył, że wchodzimy w erę, w której jest masa wyzwań. – Kształtuje się nowa epoka – podkreślił.
– To, który wariant przyszłości się wydarzy, zależy od jakości przywództwa – na poziomie politycznym, na poziomie firm, na poziomie naszego życia osobistego – zauważył Paweł Borys. – Życzę wam, abyście byli dobrymi przywódcami – dodał, zwracając się do uczestników VII Gali i Spotkania Liderów BrandMe CEO.
Wydarzenie zakończyło się generalnym wnioskiem, iż przedsiębiorcy są wizytówkami Polski i ambasadorami wartości w biznesie. Odnoszą ogromne sukcesy, ale dzielą się też doświadczeniem trudnych momentów, kiedy ich organizacje przeżywały wstrząsy lub wręcz walczyły o przetrwanie.
Jak powiedziała Beata Mońka, poznaliśmy niesamowite historie. – W liderach wciąż jest pasja do tworzenia nowych rzeczy oraz zmieniania Polski i świata na lepsze – dodała.
– BrandMe CEO to jedyny na rynku projekt, gdzie top biznes spotyka się z liderami nauki czy też polityki. Dochodzi do zderzenia różnych perspektyw, ale wszyscy jednocześnie dążą do współpracy. Doskonale widzieliśmy to na ostatniej Gali i Spotkaniu Liderów – podkreśliła.
– Jednym z kluczowych warunków szybkiego rozwoju gospodarczego kraju jest współpraca i jej jakość między przedsiębiorcami, biznesem i nauką. To proces, w którym zmierzamy w kierunku współdziałania w poczuciu poszanowania swoich ról w systemie społeczno- gospodarczym państwa – dodała Beata Mońka.
Na zakończenie zaprosiła na VIII Galę i Spotkania Liderów, która odbędzie się już we wrześniu 2025 r.
PLEBISCYT BRANDME CEO
2 października poznaliśmy również laureatów VII edycji plebiscytu BrandMe CEO. Kapituła przyznała nagrody w czterech kategoriach.
Kategoria BrandMe CEO
Stefan Batory, CEO i współzałożyciel Booksy
Jakub Dwernicki, CEO cyber_Folks
Robert Maciąg, prezes LSP Group
Artur Popko, prezes zarządu Budimex
Kategoria BrandFamily
BrandFamily to nagroda dla całej rodziny, która stworzyła dziedzictwo, często wielopokoleniowe znanych i lubianych firm i marek. Wartości rodziny przenikają się z wartościami firmy. Autentyczność jest dla nich ważniejsza niż dane w Excelu. Innowacje i rozwój stanowią o konkurencyjności wobec zagranicznych koncernów, jaki o sile i możliwościach międzynarodowej ekspansji.
W 2024 r. Kapituła szczególnie w tej kategorii miała do podjęcia bardzo trudną decyzję. Zgłoszonych zostało wiele firm rodzinnych, których historie i dokonania są niezwykle inspirujące. Laureatem została rodzina Ptaszków z JMP Flowers. Nagrodę w imieniu rodzinnej firmy odebrali Agnieszka Ptaszek i Jacek Ptaszek.
Rodzina Ptaszków z JMP Flowers
Kategoria BrandWe
Leading with The Heart
—–
Partnerami Gali i Spotkania Liderów byli PwC, Interia, Ferrero Polska, BMW Group Polska, Budimex, MCI.