Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

Pani od ciężarówek. Chciała być nauczycielką, a zarządza firmą inżynieryjną

Motoryzacyjną firmę ojca przejęła trochę wbrew swojej woli. Chciała być nauczycielką angielskiego, a nie prezesem, ale to w tej drugiej roli odnosi coraz większe sukcesy. Kierowana przez nią rodzinna spółka poradziła sobie z pandemią – bez zwolnień
Małgorzata Bieniaszewska, prezes MB Pneumatyka: - Nie mam kompleksów z bycia kobietą wśród mężczyzn znacznie bardziej doświadczonych życiowo i zawodowo ode mnie

Pani od ciężarówek. Chciała być nauczycielką, a zarządza firmą inżynieryjną

Motoryzacyjną firmę ojca przejęła trochę wbrew swojej woli. Chciała być nauczycielką angielskiego, a nie prezesem, ale to w tej drugiej roli odnosi coraz większe sukcesy. Kierowana przez nią rodzinna spółka poradziła sobie z pandemią – bez zwolnień

Małgorzata Bieniaszewska, prezes MB Pneumatyka: - Nie mam kompleksów z bycia kobietą wśród mężczyzn znacznie bardziej doświadczonych życiowo i zawodowo ode mnie
Małgorzata Bieniaszewska, prezes MB Pneumatyka: – Nie mam kompleksów z bycia kobietą wśród mężczyzn znacznie bardziej doświadczonych życiowo i zawodowo ode mnie

Fot.: Wojciech Robakowski 

Nie da się jej przegapić na bankiecie. Jest towarzyska, elokwentna, ma poczucie humoru i zaraźliwie się śmieje. Gdyby – zgodnie z planami – została nauczycielką angielskiego, pewnie też nieźle by jej szło.

Zamiast tego została jednak szefową rodzinnej firmy MB Pneumatyka produkującej złącza do pneumatycznych układów hamulcowych w ciężarówkach. Firmę w latach 80. założył jej ojciec, inżynier. W 2002 roku jego choroba zmusiła ją do przejęcia sterów w rodzinnym przedsiębiorstwie.

Małgorzata Bieniaszewska – kim jest?

– Gdyby ktoś zapytał mnie w wieku 20 lat, czy chcę przejąć firmę od ojca, powiedziałabym, że nigdy w życiu! Los ułożył się inaczej – wspominała. Bieniaszewska z wykształcenia jest psycholożką kliniczną i filolożką języka angielskiego, a nie inżynierem. Kiedy wkroczyła do hal produkcyjnych MB Pneumatyka w Sulechowie, pracownicy na pewno od razu widzieli, że nadeszła zmiana.

Nowa prezes uparła się na rozwijanie działalności poza Polską i postawiła na rozwiązania szyte dla klientów na miarę. Przekonała do swojej wizji najpierw ojca, a potem – gdy już zarządzała firmą sama – inżynierów pracujących tam od jej początków. Ale Bieniaszewska nie należy do tych, którym się odmawia.

– Mojego „ja” jest w firmie dużo, ale też wiem, że wartości pracowników nie da się przecenić – mówi.

Po prawie 20 latach kierowania firmą bardzo interesuje się zarządzaniem i stara się być jak najlepszym szefem. Pierwszy egzamin zdała w 2008 r. Przychody MB Pneumatyka spadły w czasie tamtego kryzysu o 20 proc., ale włoska konkurencja w ogóle zniknęła z rynku. Bieniaszewska wyciągnęła z tego wnioski i postawiła na dywersyfikację przychodów – żaden klient nie może odpowiadać za więcej niż 10 proc. sprzedaży.

W kryzys związany z pandemią wkroczyła już spokojniejsza, bo znacznie bardziej doświadczona. Nie wpadła w panikę, od razu postanowiła też, że nie będzie zwalniać ludzi.

– W zespole uruchomiły się pokłady kreatywności i innowacyjności. Zaczęliśmy dywersyfikować branże. Zaczynamy dostarczać produkty do branży medycznej, lotniczej, kolejowej, grzewczej. To dopiero początek! – opowiadała wiosną.

W 2019 roku jej firma osiągnęła 19,7 mln zł przychodów i miała ok. 0,5 mln zł zysku. Jak mówi, rozmiar własnego sukcesu uświadomił jej fakt, że będąc kobietą i nieinżynierem, zarządza kilkudziesięcioosobową firmą inżynieryjną.

– I to, że nie muszę mieć kompleksów z bycia kobietą wśród mężczyzn znacznie bardziej doświadczonych ode mnie. Jestem kobietą, której firma wytwarza produkty, które jeżdżą w większości pojazdów ciężarowych na świecie. To dopiero jest powód do dumy! – opowiadała.

Artykuł opublikowany na stronie: https://www.forbes.pl/przywodztwo/malgorzata-bieniaszewska-kim-jest-szefowa-mb-pneumatyka/7tv9mql w dniu 09/10/2020 przez Magdalenę Lemańską.

Total
0
Shares
Related Posts
Od lewej: Beata Mońka, Business Partner BPS, RASP, Igor Klaja, prezes OTCF, Ranita Sobańska, członek zarządu OTCF oraz Aleksander Fedoruk, dziennikarz Forbes Polska, prowadzący dyskusję.
Czytaj całość

Buduj firmę opartą na wartościach, nie na kontroli

Wiele firm nie przetrwałoby czasu pandemii bez wspólnego zaangażowania zarówno lidera, jak i pracowników. Igor Klaja i Ranita Sobańska z firmy OTCF (należy do niej marka 4F) oraz Beata Mońka z RASP rozmawiają o tych kluczowych doświadczeniach. Okazuje się, że walka o przetrwanie przeszła już na inny etap – teraz chodzi o identyfikowanie nowych potrzeb klientów i znalezienie odpowiedzi na nie
Od lewej: dr Dorota Szkodny-Ciołek, Leadership Mentor & Trainer, Adam Krzanowski, prezes Grupy Nowy Styl, Beata Mońka, Business Partner BPS, RASP
Czytaj całość

Mobilizowanie ludzi głównym zadaniem lidera

W kryzysie istotne jest mobilizowanie, współpraca, konsensus, ale tak naprawdę to lider powinien brać na swoje barki odpowiedzialność – podejmować decyzje we właściwym momencie, a później odpowiednio je komunikować
Beata Mońka, Business Partner, BPS, RASP, mówiła, że podstawowe kryterium dotyczy tego, jak liderzy radzą sobie w kryzysie. Paweł Zielewski, redaktor naczelny „Forbesa”, stwierdził, że w tym roku kapituła nie będzie nagradzać za dokonania, tylko dawać swoisty „kredyt zaufania”
Czytaj całość

Lider w czasie (wymuszonej) transformacji

III edycja plebiscytu BRANDME CEO jest wyjątkowa. Tak jak czasy, w których przyszło nam żyć, a przedsiębiorcom prowadzić biznes. W tym oceanie niepewności rozpoczynamy paromiesięczne obserwacje, które doprowadzą do podsumowania dotychczasowych dokonań liderów biznesu i wskażą kierunki zmian