Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

Rodzina Ptaszków i JMP Flowers z nagrodą BrandFamily

JMP Flowers jest największym polskim hodowcą kwiatów. W Stężycy na Lubelszczyźnie na 18 hektarach, na których zlokalizowane są specjalistyczne szklarnie, uprawianych jest kilkaset odmian orchidei, róż oraz anturium. Firma posiada także spółkę w Wiedniu, która obsługuje przede wszystkim rynek austriacki, czeski, słowacki, niemiecki i węgierski. Biznes należący do rodziny Ptaszków został właśnie wyróżniony nagrodą w kategorii BrandFamily.
Nagrodę BrandFamily odebrali Agnieszka Ptaszek-Kwolek i Jacek Ptaszek z JMP Flowers / fot. Karol Żebruń

Tradycje przedsiębiorczości sięgają w rodzinie Ptaszków sześciu, a ogrodnictwa pięciu pokoleń wstecz. To sprawia, że jest ona jedną z najstarszych rodzin biznesowych w Polsce. Nestorem rodu był Jan Ptaszek, młynarz. W 1931 r. otrzymał świadectwo przemysłowe. Zaopatrywał w mąkę całą okolicę. To nie było jego ostatnie słowo w biznesie.

Kupił w Stężycy hektar nieużytków (klasy V-VI) na skraju lasu. Wykarczował skarłowaciałe jałowce i akacje, nawiózł tony torfu z gliną, postawił kilka inspektów oraz założył sad. W latach 50. wspólnie z synem Józefem zbudował dwa tunele szklarniowe. Uprawiali w nich pierwsze w gminie pomidory pod szkłem oraz kwiaty – chryzantemy i modne wówczas goździki. W latach 60. powstała pierwsza szklarnia.

Przełomem był rok 1977, gdy Jarosław Ptaszek, wnuk Jana i jego następca biznesowy, zaciągnął w banku kredyt, za który wybudował szklarnię o powierzchni 2 tys. m kw. oraz kotłownię na miał węglowy. Najpierw uprawiano w nich pomidory i frezje, ale z czasem Jarosław Ptaszek, już wspólnie z żoną Marią, rozpoczął uprawę bardziej wymagających gatunków roślin: gerber i anturium. Potem były kolejne szklarnie i kolejne kwiaty.

W 2000 r. do firmy dołączyły dzieci Marii i Jarosława – Agnieszka, Jacek i Michał. Dwa lata później JMP Flowers rozpoczęło budowę szklarni o powierzchni 1,7 ha pod uprawę anturium. Inwestycja ta stanowi przełom w dziejach polskiego ogrodnictwa szklarniowego – pierwszy w historii, najnowocześniejszy na świecie obiekt szklarniowy do produkcji anturium na kwiat cięty powstał właśnie na Lubelszczyźnie. Dzięki temu firma została pierwszym w Polsce, trzecim w Europie i czwartym na świecie producentem anturium na kwiat cięty.

Obecnie w Stężycy uprawianych jest ponad 50 odmian róż na powierzchni 6 hektarów oraz 40 odmian anturium na powierzchni 0,7 ha. Do tego należy doliczyć aż 600 odmian orchidei uprawianych na powierzchni 11 ha.

JMP Flowers zarządza również największą w Polsce własną hurtową siecią handlową, która posiada łącznie 15 filii, zaopatrujących w świeże kwiaty najlepsze polskie kwiaciarnie. Wymienić należy także spółkę w Wiedniu, która obsługuje przede wszystkim rynek austriacki, czeski, słowacki, niemiecki i węgierski.

Obecnie firma zatrudnia 240 pracowników aż z 9 krajów. JMP Flowers również w tym zakresie udowadnia, że polskie biznesy rodzinne potrafią skutecznie działać w skali międzynarodowej, przyciągając do pracy młodych i utalentowanych ludzi z całego świata.

Zobacz także:

Laureaci VII edycji BrandMe CEO

Podsumowanie VII Gali i Spotkania Liderów BrandMe CEO

Total
0
Shares
Related Posts
Czytaj całość

Adam Mokrysz: Chcemy mieć jeden z najnowocześniejszych zakładów na świecie

Mokate bez wątpienia stało się jednym z nieformalnych polskich ambasadorów gospodarczych na rynkach zagranicznych. Grupa ze swoimi produktami obecna jest już w ponad 70 krajach i wciąż wykorzystuje nadarzające się okazje biznesowe. A tych – pomimo wyzwań geopolitycznych – przed polskimi firmami pojawiło się sporo. Z Adamem Mokryszem, prezesem Grupy Mokate rozmawiamy o pozycji firm rodzinnych, inwestycjach, gustach konsumentów oraz o jego pasji, jaką są szachy. Okazuje się bowiem, że te ostatnie nie tylko stały się modne, ale są również niezwykle przydatne w… biznesie.
Czytaj całość

Dr Tessy Ojo: Dzisiaj przywództwo to nie tylko podejmowanie decyzji

Współczesny lider musi uosabiać empatię, inkluzywność i odporność. Powinien być kimś, kto słucha, kto ceni różnorodność myśli – podkreśla dr Tessy Ojo, dyrektor wykonawcza The Diana Award. W jej opinii, przywództwo dzisiaj nie polega jedynie na podejmowaniu decyzji, ale chociażby na inspirowaniu innych. Lider powinien być elastyczny, rozumieć złożoność współczesnego świata i wykorzystywać swój wpływ do napędzania pozytywnych zmian. Ma ku temu zresztą potencjał. Przykładowo, generacja Z i pokolenie Alfa priorytetowo traktują zrównoważony rozwój w życiu osobistym i zawodowym. Jak jest w przypadku przedstawicieli innych pokoleń? I jak zmienić na lepsze świat biznesu oraz z sukcesem poszukiwać talentów?