Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

Wellbeing pracownika i odpowiedzialne przywództwo. BrandMe CEO Round table

Jeszcze pięć lat temu wszystko stało pod znakiem karier. Teraz liczy się również jakość życia. Kluczowa staje się równowaga między pracą a zdrowiem fizycznym i psychicznym. Takie wnioski 27 listopada 2023 r. rozpoczęły round table w ramach inicjatywy BrandMe CEO. Partnerem specjalnym wydarzenia było PZU.

Obecnie pracodawcy nie konkurują już wyłącznie wynagrodzeniem – podkreśliła Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie, rozpoczynając dyskusję. Istotne stają się kwestie pozapłacowe. I nie chodzi wyłącznie o „klasyczne” benefity, jak prywatna opieka zdrowotna czy karty sportowe. Ważne są rozwój i wspomniana równowaga.

Nie chodzi jednak o deklaracje, ale o faktycznie działania. W firmach niezbędne staje się postawienie na wellbeing pracowników. Szefowie powinni też raz na zawsze przestawić swoje myślenie na nowe tory. Wymusza to chociażby konieczność współpracy w firmach pomiędzy ludźmi reprezentującymi różne pokolenia. Zmiany w samym modelu pracy są bardzo ważne dla pokolenia Z i millenialsów. A to właśnie urodzeni w trzech ostatnich dekadach sukcesywnie będą przejmować kolejne zadania w przedsiębiorstwach.

Jaki powinien być lider?

Liderzy muszą być wiarygodni i dawać pozytywny przykład. Tutaj nic się nie zmienia. Szef, prezes, właściciel firmy, dyrektor wciąż pozostaje punktem odniesienia dla pracowników i zespołów. Ale niezwykle ważne okazuje się połączenie przywództwa z wartościami. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza dla młodych generacji. Na marginesie warto odnotować, że firmy muszą być wiarygodne także dla własnych pracowników, a głoszone wartości po prostu należy realizować. W przeciwnym wypadku, firmie może grozić utrata najmłodszych czy też najbardziej kreatywnych talentów.

Jeżeli powyższe kryteria będą spełnione, możliwe są przypadki, gdy lider jest w stanie pociągnąć za sobą całe zespoły. W tle można wymienić przypadek OpenAI w ostatnim czasie.

Liderzy powinni być elastyczni w obszarze organizacji pracy firmy. Udało się to zrobić w czasie lockdownów, powinno się udać także w tych bardziej „normalnych” warunkach. Padł nawet konkretny przykład. Spotkania online warto organizować później niż z samego rana. W ten sposób umożliwiamy rodzicom zaopiekowanie się dziećmi.

Tutaj warto odnotować jeszcze jeden aspekt. Wellbeing kobiet różni się od wellbeingu mężczyzn.  Firmy muszą mieć na uwadze możliwość pogodzenia macierzyństwa z karierą zawodową. Liderzy powinni wspierać  kobiety w obowiązkach rodzicielskich, podobnie zresztą jak ojców.

Ponadto to już nie są czasy, by liderzy – zwłaszcza starszych generacji – oczekiwali pełnej akceptacji ich punktu widzenia w gronie współpracowników reprezentujących młodsze pokolenia. Można się też zgadzać co do celu, ale środki do jego osiągnięcia mogą być przecież różne. Wzajemne poszanowanie różnych punktów widzenia jest niezwykle istotne.

Zespoły

Liderzy powinni traktować pracowników jak partnerów. I brać za nich odpowiedzialność. Firmy powinny zaś wspierać swoje zespoły wielowymiarowo. Ciekawe jest jedno spostrzeżenie, które padło przy tej okazji. Zespoły HR coraz częściej kładą nacisk na wspieranie pracowników, w pewien sposób pomijając/zaniedbując liderów, co staje się pewnego rodzaju paradoksem. Nie zmienia to faktu, że skuteczny lider obecnie przewodzi, inspiruje do działania i odchodzi od modelu nakazowo-rozdzielczego.

Młodzi ludzie nie chcą wyłącznie realizować typowo korporacyjnych celów. Chcą mieć wpływ na szersze działania, obejmujące np. zrównoważony rozwój. To nie wszystko. Teraz to firma musi udowodnić, że zasługuje na młodego pracownika. A możliwie najbardziej elastyczne formy współpracy są po prostu niezbędne.

Ważne są niestandardowe działania, które faktycznie spajają zespół. Nawet takie, które bezpośrednio nie dotyczą podstawowej działalności biznesowej. Warto je zwłaszcza realizować w okresach zwiększonej aktywności w danej firmie.

Stawiamy na wolność

Z jednego z zaprezentowanych badań wynika, że 75 proc. ankietowanych chciałoby mieć własną firmę. Kiedyś woleliśmy kariery w korporacji. Tymczasem okazuje się, że to zew przedsiębiorczości zaczyna wygrywać. Wiąże się on z chyba kluczowym stwierdzeniem. Posiadanie poczucia niezależności staje się coraz ważniejsze. A własna działalność jest tutaj pewnym rozwiązaniem. Dotarło również do nas, że możemy pracować niemal z dowolnego miejsca na świecie.

Wellbeing poprawia również możliwość realizacji na różnych polach. Pożądany scenariusz to sytuacja, gdy pracownicy mają dodatkowe zajęcie poza głównym miejscem zatrudnienia – takie, które sprawia im prawdziwą przyjemność. Nie musi mieć charakteru czysto zarobkowego.

– Wellbeing okazuje się być czymś ważniejszym niż nam się wydawało – podsumowała spotkanie Aleksandra Agatowska. – Ciekawe jest też to, że pokolenie Z jest świadome i wie czego oczekuje od wellbeing. A dzięki temu boomersi też mogą tego doświadczyć i wreszcie zacząć żyć – dodała.

—–

W dyskusji BrandMe CEO round table, którego partnerem było PZU, wzięli udział przedstawiciele małych, średnich i tych największych firm. Udało się zderzyć różne punkty widzenia i różne doświadczenia. Mamy nadzieję, że uda nam się Państwa zainspirować do wdrażania zmian w swoich firmach. Może z czymś Państwo się nie zgadzają. I słusznie. Warto bowiem dyskutować o najlepszych, najbardziej skutecznych rozwiązaniach.

Total
0
Shares
Related Posts
Czytaj całość

Anna i Robert Lewandowscy. Robert, Anna i Barcelona

Robert i Anna Lewandowscy to najbardziej znana polska para sportowców. W tym roku trafili na pierwsze strony gazet w związku z transferem kapitana polskiej reprezentacji. Zmiana klubu piłkarskiego to ukoronowanie kariery najlepszego polskiego piłkarza. Ale w tle jest coś jeszcze
Czytaj całość

W kryzysie szukamy silnych liderów

Liderzy tęsknią za starą, sprawdzoną rzeczywistością? Być może. Ale w erze niepewności pewna jest tylko zmienność. I właśnie ona towarzyszy wszystkim decyzjom związanym z zarządzaniem, inwestycjami, wdrażaniem innowacji czy też zrównoważonym rozwojem
Czytaj całość

Za nami gala VI edycji BrandMe CEO [galeria]

W gronie nagrodzonych w szóstej edycji plebiscytu BrandMe CEO znaleźli się liderzy, którzy wyróżnili się odwagą i autentycznością w prowadzeniu biznesu w trudnym dla Polski okresie, a jednocześnie sprawnie wykorzystywali najnowsze technologie w rozwoju firmy