Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

Władysław Grochowski. Deweloper z artystyczną duszą

Władysław Grochowski, założyciel Grupy Arche, nie buduje biznesu w sztampowy sposób. Okazuje ludziom ponadstandardowe zaufanie, wierzy intuicji i emocjom, chętnie podejmuje ryzyko. I od ponad trzech dekad świetnie na tym wychodzi
Władysław Grochowski to człowiek wielu talentów. W przeszłości próbował sił w fotografii i filmie, a także realizował się jako ogrodnik i samorządowiec. Największe sukcesy osiąga jednak w biznesie. Należąca do niego Grupa Arche to jeden z najciekawszych polskich deweloperów. Wyspecjalizowała się w przekształcaniu historycznych obiektów w hotele biznesowe. Mimo strat spowodowanych lockdownami, w 2020 r. wypracowała 44 mln zł zysku netto.

Władysław Grochowski. Deweloper z artystyczną duszą

Władysław Grochowski, założyciel Grupy Arche, nie buduje biznesu w sztampowy sposób. Okazuje ludziom ponadstandardowe zaufanie, wierzy intuicji i emocjom, chętnie podejmuje ryzyko. I od ponad trzech dekad świetnie na tym wychodzi

Władysław Grochowski to człowiek wielu talentów. W przeszłości próbował sił w fotografii i filmie, a także realizował się jako ogrodnik i samorządowiec. Największe sukcesy osiąga jednak w biznesie. Należąca do niego Grupa Arche to jeden z najciekawszych polskich deweloperów. Wyspecjalizowała się w przekształcaniu historycznych obiektów w hotele biznesowe. Mimo strat spowodowanych lockdownami, w 2020 r. wypracowała 44 mln zł zysku netto.
Władysław Grochowski to człowiek wielu talentów. W przeszłości próbował sił w fotografii i filmie, a także realizował się jako ogrodnik i samorządowiec. Największe sukcesy osiąga jednak w biznesie. Należąca do niego Grupa Arche to jeden z najciekawszych polskich deweloperów. Wyspecjalizowała się w przekształcaniu historycznych obiektów w hotele biznesowe. Mimo strat spowodowanych lockdownami, w 2020 r. wypracowała 44 mln zł zysku netto.

Fot.: Piotr Waniorek

Artysta, ogrodnik, samorządowiec, niedoszły ksiądz… Władysław Grochowski przymierzał w życiu różne rodzaje butów i dobrze się czuje w więcej niż jednej roli. Jednak największy sukces osiągnął w biznesie. To założyciel i prezes Grupy Arche, która w trakcie 31-letniej historii wybudowała ponad 10 tys. domów i mieszkań oraz kilkanaście hoteli, w większości funkcjonujących w modelu condo – spółka oferuje je inwestorom, zarabiając na sprzedaży lokali, działalności konferencyjnej i restauracyjnej, a także zarządzaniu obiektami.

Drugie życie starych budynków

Znakiem rozpoznawczym firmy Grochowskiego jest przerabianie historycznych obiektów w hotele biznesowe. Arche tchnął nowe życie m.in. w XV-wieczny zamek w Janowie Podlaskim, dawną fabrykę tytoniu w Łodzi, XIX-wieczne koszary w Górze Kalwarii czy słynną cukrownię w Żninie. Ostatni obiekt jest najbardziej spektakularną inwestycją firmy – na 35 hektarach zmieściła dwa hotele na łącznie ponad 300 pokoi, 11 sal konferencyjnych, kilka restauracji i klubów, mały browar, kręgielnię, aquapark czy SPA.

– Zdarza nam się jeszcze stawiać inne obiekty, ale tylko dlatego, że już wykupiliśmy pod nie działki. Jest mnóstwo starych poprzemysłowych budynków, którym można dać drugie życie. Szkoda byłoby tego nie wykorzystać – tłumaczył Władysław Grochowski w zeszłorocznej rozmowie z „Forbesem”. – Projekty mieszkaniowe nie są tak kreatywne. Budowanie domów to nie jest szczególnie ciekawe zajęcie. Ale dobrze, że zajmowaliśmy się tym przez lata, bo to nam dało pieniądze, które mogliśmy włożyć w hotele.

Intuicja, kreatywność, odwaga i zaufanie do pracowników – to fundamenty, na których Władysław Grochowski oparł swój biznes. Doszedł do niego nieoczywistą ścieżką. Zaczęło się od liceum plastycznego w Lublinie i studiów w łódzkiej filmówce. Później wrócił w rodzinne strony i zbudował zatrudniające kilkadziesiąt osób gospodarstwo w Wólce Konopnej pod Siedlcami. Następnie przekuł swój status w lokalnej społeczności na posadę wójta Gminy Trzebieszów. I dopiero gdy w połowie lat 90. weszła w życie ustawa zabraniająca łączenia tej funkcji z biznesem, Grochowski skupił się na Arche, który miał już wtedy na koncie pierwsze inwestycje – jego przygoda z nieruchomościami zaczęła się od budowy osiedla przy ul. Królowej Marysieńki na warszawskim Wilanowie.

Pół miliarda obrotu

W ciągu trzech dekad Arche wyrósł na stabilnego dewelopera i jednego z głównych rozgrywających na zdominowanym przez zagraniczny kapitał rynku hotelowym.

– Znaleźliśmy swoją niszę, zyskaliśmy pewne doświadczenie w rewitalizowaniu zabytków i przyspieszamy, bo mamy coraz większe możliwości finansowe – mówił Władysław Grochowski.

W rekordowym 2019 r. grupa Grochowskiego wypracowała około 551 mln złotych przychodu i 102 mln zysku. Rok później, mimo strat spowodowanych lockdownami, zdołała osiągnąć sprzedaż na poziomie ok. 446 mln i zarobić na czysto 44 mln zł. Uderzająca w hotelowy biznes pandemia tylko nakręciła Grochowskiego do tworzenia nowych projektów, takich jak np. budowanie hoteli pod postacią wiejskich siedlisk.

– On ma niezwykłe doświadczenie życiowe i potrafi dostrzegać rzeczy, których inni nie zauważają. Z wiekiem jego intuicja tylko się pogłębia – tłumaczył nam Paweł Grochowski, bratanek Władysława Grochowskiego i członek zarządu firmy. – Niektóre jego decyzje mogą się wydawać abstrakcyjne, ale na koniec dnia okazują się bardzo logiczne i celne.

Artykuł opublikowany na stronie: https://www.forbes.pl/przywodztwo/wladyslaw-grochowski-zalozyciel-grupy-arche-na-brandme-ceo/h5378e5 w dniu 28/10/2021 przez Krzysztofa Domaradzkiego.

Total
0
Shares
Related Posts
Beata Mońka, Business Partner BPS, RASP i Beata Kozłowska-Chyła, prezes zarządu PZU
Czytaj całość

Etyka i konstruktywne przywództwo

Prawdziwy lider szczególnie teraz powinien motywować i wspierać swój zespół. I warto, by postawił na model konstruktywnego przywództwa. Nie brakuje jednak szefów, którzy są mocno zachowawczy. To błąd, bo tylko odważni liderzy będą kształtować rzeczywistość „new normal”
Rafał Brzoska, twórca InPostu – zaczynał budować biznes jeszcze na studiach, tworząc firmę roznoszącą ulotki. Tak powstał Integer, który w 2006 r. pozwolił Rafałowi Brzosce na budowę sieci paczkomatów InPost. W kolejnych latach firma zaczęła świadczyć też usługi konkurencyjne dla Poczty Polskiej oraz zadebiutowała na GPW. Pogrążona w kryzysie, w 2017 r. została przejęta przez fundusz Advent. Do biznesowej ekstraklasy weszła, debiutując w ubiegłym roku na holenderskiej giełdzie.
Czytaj całość

Rafał Brzoska. Biznesowa kariera w amerykańskim stylu

Na drzwiach swojego gabinetu umieścił napis: „Jeśli wszystko jest pod kontrolą, to znaczy, że jedziesz zbyt wolno”. On sam od lat nie ściąga nogi z gazu. Twórca InPostu niejednokrotnie udowodnił, że nie brakuje mu biznesowej odwagi. I chociaż wzbudzał kontrowersje i zaliczał potknięcia, to zawsze podnosił się i pędził dale
Od lewej: Beata Mońka, business partner BPS, RASP, Adam Krasoń, prezes PwC Polska, Beata Kozłow­ska-Chyła, prezes PZU, Wojciech Kamiń­ski, członek zarządu Maxi Zoo, Beata Osiecka, prezes Kinnarps Polska, Lefteris Kavoukis, prezes Bebio, Ewa Chodakow­ska, wiceprezes Bebio, Sobiesław Zasada, założyciel i główny udziałowiec Grupy Kapitałowej Sobiesław Zasada, Marcin Grzymkowski, twórca i członek rady nadzorczej eobuwie.pl, Wojciech Wolny, prezes Euvic, Władysław Grochowski, prezes Grupy Arche, i Paweł Zielewski, redaktor naczelny „Forbesa”
Czytaj całość

Konferencja BrandMe CEO. Nowe otwarcie

Pandemia wywróciła stolik, przy którym siedzieli liderzy, nie tylko podrywając ich z krzeseł, ale wręcz zmuszając do biegu za szybko zmieniającymi się trendami w gospodarce. Rozmawialiśmy o tym na konferencji BrandMe CEO
Dr hab. Beata Kozłowska-Chyła – prezes PZU, radca prawny, ekspertka prawa handlowego. Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie uzyskała tytuł doktora habilitowanego. Wciąż jest zaangażowana w życie akademickie. Uważa zresztą, że nauka pozwala spojrzeć na biznes w szerszym kontekście. PZU pod jej kierownictwem realizuje strategię na lata 2021–2024, firma chce też na stałe wprowadzić model pracy hybrydowej.
Czytaj całość

Beata Kozłowska-Chyła. Nauka, biznes i ubezpieczenia

Jest zdania, że lider powinien kierować się empatią, mobilizować zespół do kreatywności, patrzeć szerzej niż przez pryzmat tabelek, a zarządzana przez niego firma po prostu musi wyznaczać nowe standardy w epoce „nowej normalności”. Beata Kozłowska-Chyła przeprowadziła PZU przez trudny czas pandemii