Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

Odwaga lidera w trudnych czasach

Nie wszyscy liderzy biznesu w ostatnich miesiącach stanęli na wysokości zadania. Ale w ramach BrandMe CEO, zresztą już po raz czwarty, chcemy wyróżnić tych, o których śmiało możemy mówić „lider” lub „przywódca” zarówno w dobrych, jak i złych czasach. Pierwsze posiedzenie kapituły tegorocznej edycji plebiscytu przyniosło zmianę kryteriów oraz kilka kontrowersyjnych refleksji…
Beata Mońka, prof. Piotr Zielonka, Olga Grygier-Siddons, Adam Krasoń, prof. Grzegorz Mazurek, Małgorzata Bieniaszewska, Ewelina Niewińska, Krzysztof Badowski, Dominika Bettman, Maciej Panek i Paweł Zielewski dyskutowali na temat kryteriów tegorocznej edycji plebiscytu BrandMe CEO

Odwaga lidera w trudnych czasach

Nie wszyscy liderzy biznesu w ostatnich miesiącach stanęli na wysokości zadania. Ale w ramach BrandMe CEO, zresztą już po raz czwarty, chcemy wyróżnić tych, o których śmiało możemy mówić „lider” lub „przywódca” zarówno w dobrych, jak i złych czasach. Pierwsze posiedzenie kapituły tegorocznej edycji plebiscytu przyniosło zmianę kryteriów oraz kilka kontrowersyjnych refleksji…

Beata Mońka, prof. Piotr Zielonka, Olga Grygier-Siddons, Adam Krasoń, prof. Grzegorz Mazurek, Małgorzata Bieniaszewska, Ewelina Niewińska, Krzysztof Badowski, Dominika Bettman, Maciej Panek i Paweł Zielewski dyskutowali na temat kryteriów tegorocznej edycji plebiscytu BrandMe CEO
Beata Mońka, prof. Piotr Zielonka, Olga Grygier-Siddons, Adam Krasoń, prof. Grzegorz Mazurek, Małgorzata Bieniaszewska, Ewelina Niewińska, Krzysztof Badowski, Dominika Bettman, Maciej Panek i Paweł Zielewski dyskutowali na temat kryteriów tegorocznej edycji plebiscytu BrandMe CEO

Fot.: Materiały prasowe

Na podstawie danych makroekonomicznych widzimy, że nowa rzeczywistość może być naprawdę fascynująca – mówił prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego, na pierwszym posiedzeniu Kapituły Plebiscytu BrandMe CEO. Jak dodał, pandemia była okresem sztormu, ale już teraz wiele branż łapie wiatr w żagle. A to z perspektywy kapitana (lidera) również jest ogromnym wyzwaniem.

Nie wszyscy liderzy zdali egzamin w pandemii

– Pandemia w sposób bezprecedensowy skonfrontowała liderów z nową rzeczywistością – podkreśliła Dominika Bettman, prezeska Siemens Polska, laureatka III edycji BrandMe CEO.

Czy wszyscy zdali egzamin? Okazuje się, że w najtrudniejszych momentach mieliśmy także do czynienia z liderami, którzy niemal zapadli się pod ziemię.

– Liczyli, że wszystko wróci do normy – powiedziała Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka MB Pneumatyka, również laureatka ubiegłorocznej edycji plebiscytu. Ale nic z tego – dodała. W jej opinii, „stare” nie powróci, a to „nowe” już jest i „czas do tego przywyknąć”.

Prof. Piotr Zielonka z SGGW zwrócił jednocześnie uwagę na jedno. – Nie mamy wpływu na przypadkowość – zauważył. Istotna staje się umiejętność wykorzystywania mających miejsce zdarzeń. W tym momencie pada jedno zastrzeżenie: elastyczność sama w sobie nie powinna determinować wszystkich działań lidera.

– To, co się zmieniło, to wyostrzenie zmysłów na wszystko, co się dzieje dookoła – powiedział Maciej Panek, CEO Panek i Panek Carsharing, również laureat plebiscytu w 2020 r. Jak dodał, teraz chodzi o spowodowanie, by modelowa firma była antykrucha, a także by pracownicy pozostawali w stanie gotowości nawet w obliczu potencjalnych nietypowych zmian. Bo to nie tylko lider, ale wręcz cała organizacja muszą być na nie gotowe.

Ewelina Niewińska, dyrektor marketingu w PwC Polska, zwróciła uwagę na zmianę stylu zarządzania wielu liderów, z czym wiąże się także zagadnienie elastyczności, która towarzyszyła nam niemal na każdym kroku. Wiele zresztą o tym mówili nasi rozmówcy w poprzednich numerach magazynu.

Kryteria oceny autentycznego przywódcy BrandMe CEO 2021

  • Autentyczność i spójność lidera
  • Odwaga w podejmowaniu ryzyka
  • Dialog – komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna z zespołami
  • Siła wpływu reputacji i działań prezesa na wzrost zaufania i wartości firmy, którą zarządza
  • Strategia zarządzania i jej efekty
  • Lider jako promotor i wychowawca następców
  • Misyjność i odpowiedzialność

Tymczasem trwająca już niemal 1,5 roku pandemia wywołuje kolejne skutki. Olga Grygier-Siddons, business advisor i mentor, dostrzega obecnie w wielu firmach swoiste zjawisko zmęczenia. Co ono w praktyce oznacza? Mimo że przetrwaliśmy i przeszliśmy przez kryzys nawet suchą stopą, zaczyna już nieco „siadać” energia wśród pracowników. W jej opinii również powrót do przeszłości jest wykluczony. – Trzeba zagospodarować tę energię – dodała.

Paweł Zielewski, redaktor naczelny „Forbesa”, przypomniał, że w apogeum koronakryzysu priorytetem był dobrostan pracowników. W końcu bez nich firmy nie miałyby szans na przetrwanie, a obecnie na powrót na ścieżkę trwałego wzrostu. Krzysztof Badowski, partner w PwC Polska, dodał, że niezwykle istotne w ubiegłym roku było to, by pracownicy czuli się po prostu bezpiecznie.

Znaczenie działów HR

Zdaniem Pawła Zielewskiego w pewnym momencie liderzy w praktyce oddali władzę w firmach działom HR. I – jak dodał – doszliśmy już do takiego momentu, że chcą im teraz na powrót tę władzę odebrać.

Pojawiło się nawet pytanie, czy historia nie zatoczy koła i rządy w firmach nie trafią zaraz w ręce finansistów. Adam Krasoń, prezes PwC Polska, zwrócił jednak uwagę, że tematy związane z ludźmi nadal są ważne, chociaż zmienia się ich perspektywa. Pojawia się chociażby problem, jak ściągnąć pracowników z powrotem do biur. I to właśnie teraz działy HR będą miały sporo do zrobienia.

To jednak do liderów niejednokrotnie będzie należało ostatnie słowo. To oni decydują i nadal będą decydować o zmianie strategii, stylu zarządzania czy też o dalszych poczynaniach firm. Po raz czwarty chcemy w ramach plebiscytu BrandMe CEO wyróżnić tych, którzy robią to najlepiej.

– Poprzednie edycje BrandMe CEO opieraliśmy na 10 kryteriach, które wyznaczały nowoczesnego, współczesnego i skutecznego lidera. W tym roku liczba kryteriów uległa zmniejszeniu do siedmiu – dodał Paweł Zielewski.

Okazuje się bowiem, że model dzisiejszego przywództwa zmienia się tak diametralnie, że to właśnie elementy miękkie powinny być o wiele bardziej podkreślane i brane pod uwagę przy ocenie jakości i autentyczności przywództwa. Kapituła, w skład której wchodzą m.in. laureaci ubiegłorocznej edycji BrandMe CEO, przedstawiciele nauki i biznesu, okazała się w tym obszarze wyjątkowo zgodna.

W ocenie liderów często dominował kontekst biznesowy. Teraz równie istotna, a może nawet istotniejsza staje się postawa przywódcy, który potrafi pociągnąć za sobą swój zespół.

Tegorocznych laureatów Plebiscytu BrandMe CEO poznamy na początku września.

Artykuł opublikowany na stronie: https://www.forbes.pl/przywodztwo/jak-zmienia-sie-model-przywodztwa-w-pandemii-czwarta-edycja-brandme-ceo/7gq7dgv w dniu 24/06/2021 przez Aleksandra Fedoruka.

Total
0
Shares
Related Posts
Od lewej: Książę Michael von Liechtenstein, założyciel Geopolitical Intelligence Services, chce, by szefowie inspirowali współpracowników; Beata Mońka, business partner BPS, RASP, podkreśla, że przywództwo niezmiennie musi opierać się na wartościach; Dr Mario Martinez, neuropsycholog kliniczny, mówi, że najlepszą organizacją na świecie jest system immunologiczny
Czytaj całość

Inspirujące przywództwo na czas kryzysu

Liderzy biznesu wydają się rozdarci między tym, co tu i teraz, a tym, co dopiero może się wydarzyć. Wspólnie ze swoimi współpracownikami szukają bezpiecznych przystani, chociaż to właśnie zmienność w drugim roku pandemii jest jedną z nielicznych stałych wypadkowych. Na to wszystko nakładają się ewolucja modeli zarządzania, nadmiar kapitału na rynku oraz rosnące nierówności
Beata Mońka, Business Partner BPS, RASP i Beata Kozłowska-Chyła, prezes zarządu PZU
Czytaj całość

Etyka i konstruktywne przywództwo

Prawdziwy lider szczególnie teraz powinien motywować i wspierać swój zespół. I warto, by postawił na model konstruktywnego przywództwa. Nie brakuje jednak szefów, którzy są mocno zachowawczy. To błąd, bo tylko odważni liderzy będą kształtować rzeczywistość „new normal”
Nie jest łatwo mądrze wspierać potrzebujących. Hannes Schmid opowiedział gościom gali BrandMe CEO, jak on do tego podchodzi
Czytaj całość

Hannes Schmid. Artysta uczy filantropii

Fotografował gwiazdy rocka i modelki, ale to okaleczona dziewczynka okazała się najważniejsza. Sztuka zawiodła go do świata, który wypełnia dzisiaj jego życie. W Kambodży stworzył wioskę, która pomaga rodzinom ze slumsów wydobyć się z nędzy i poniżenia. O tym, jak skutecznie pomagać, Hannes Schmid opowiedział gościom gali BrandMe CEO
Beata Osiecka – wieloletnia prezes i dyrektor zarządzająca szwedzkiej firmy Kinnarps Polska. Przyznaje, że przywództwo oznacza dla niej wyzwanie, ale także ciągły samorozwój. Współkieruje Fundacją Liderek Biznesu i wspiera kobiety w zarządzaniu. Zawodowo od lat próbuje odpowiadać na potrzeby nowoczesnych biur, przewidując, co oznacza dzisiaj ergonomiczna, ekologiczna i przyjazna pracownikowi przestrzeń do pracy
Czytaj całość

Beata Osiecka. Kreatywna prezes na każde czasy

W szwedzkiej firmie Kinnarps Polska Beata Osiecka pracuje już 30 lat. Zapewnia jednak, że nawet po tylu latach praca jej ani przez chwilę nie nudzi. Ciągłe zmiany zachodzące w biurowej branży zapewniają dopływ coraz to nowych wyzwań, a stawianie im czoła przynosi satysfakcję. Na co dzień przydaje się jej największa zaleta – kreatywność