Wojciech Kamiński. Sukces długodystansowca
Dyrektor zarządzający Maxi Zoo jest z wykształcenia psychologiem i w pracy ważne są dla niego humanistyczne wartości. Pandemia utwierdziła go w przekonaniu, że jego filozofia zarządzania jest słuszna. Nie zwolnił w tym czasie żadnego pracownika
Fot.: Forbes.pl
Dyrektor zarządzający największej sieci sklepów z artykułami dla zwierząt w Polsce musi być mistrzem w planowaniu czasu. Nie dość, że odpowiada za ok. 58 sklepów Maxi Zoo na naszym rynku, jest mentorem Fundacji Liderek Biznesu i ekspertem Business Centre Club, codziennie musi jeszcze znaleźć czas dla swojego brązowego labradora o imieniu Jessie.
O tym, że idealnie pasuje do obecnie pełnionej funkcji, świadczy nie tylko fakt, że – podobnie jak połowa Polaków – sam ma psa. W zarządzanych przez niego sklepach nie sprzedaje się też zwierząt. Można za to do Maxi Zoo przyjść na zakupy ze swoim pupilem. Już to dużo mówi o zespole kierowanym przez Kamińskiego.
Doświadczony menedżer
Szefem Maxi Zoo w Polsce (właścicielem sieci jest niemiecka grupa Fressnapf) jest już od ponad dziewięciu lat, a został nim, gdy firma zaczynała działalność w Polsce. Trafił do niej już jako w pełni ukształtowany menedżer, bo wcześniej przez ponad dziewięć lat pracował w Tchibo. Zaczynał tam jako szef sieci kawiarni, a odszedł już jako dyrektor odpowiedzialny za wszystkie sklepy tej firmy w Polsce. Przed pracą w Tchibo trzy lata spędził w Burger King Polska (odpowiadał za biznes tej firmy w Polsce, Turcji, Izraelu, na Malcie i na Cyprze) i siedem – w Yum!Brands.
W większości miejsc, w których pracował, spędził więc wiele lat. To i fakt, że z wykształcenia jest psychologiem społecznym, dużo mówi o jego podejściu do pracy. Nie interesują go szybkie zyski okupowane słabą jakością oferowanych usług ani efektowne wyniki osiągane dla jednorazowych nagród. Podobnie jak surowy styl zarządzania. Pytany o swoje zawodowe motto, Kamiński cytuje, że „trzeba być miękkim dla ludzi i twardym dla problemów”.
Zarządzania uczył się, świadomie wzorując się na kobiecych liderkach. Dodatkową, fachową wiedzę zdobywał na prestiżowej francuskiej uczelni INSEAD. Dziś szef Maxi Zoo otwarcie przyznaje, że bardzo ceni sobie w zarządzaniu miękkie umiejętności, które kobiety posiadają częściej.
Przede wszystkim jest jednak skutecznym menedżerem. Maxi Zoo jest największą w Polsce siecią sklepów z artykułami dla zwierząt. Liczy ich ok. 58, a do 2023 roku ich liczba ma się podwoić. To efekt niesłabnącej polskiej miłości do czworonożnych pupili.
Strażnik wartości
Polski rynek usług i produktów dla zwierząt jest wart ok. 5 mld zł i jest jednym z największych w Europie. Samych tylko psów i kotów hodujemy w domach już ponad 14 mln. Ale rozwój kierowanej przez Kamińskiego sieci to także skutek jego polityki zarządzania firmą.
O tym, że idzie mu bardzo dobrze, świadczy nie tylko fakt, że niemiecki właściciel nie zmienił country managera Maxi Zoo ani razu od ponad dziewięciu lat. Firma dobrze zniosła także pandemię, bo szczęśliwie latem 2019 r. postawiła na rozwinięcie gałęzi e-handlowej. Udało się zdążyć tuż przed pandemią, w której czasie sprzedaż mogła odbywać się także w ramach dostaw zamawianych przez internet bez wychodzenia z domu.
W pandemii, która była szkołą życia dla wszystkich menedżerów, Kamiński stanął po stronie tych szefów, którzy za główny cel postawili sobie zachowanie miejsc pracy. Pomimo komplikacji wywołanych przez reżimy sanitarne, narzucone przedsiębiorcom przez rząd, udało się ochronić przed zwolnieniami także zespół Maxi Zoo.
Dziś zatrudniająca 450 osób firma nadal hołduje swoim żelaznym zasadom, którymi są również zasady wyznawane przez jej szefa i lidera.
– Niektórzy współpracownicy nazywają go „strażnikiem wartości”, ponieważ mocno pokazuje, że w życiu i biznesie najważniejsze są: zaufanie, szacunek, autentyczność i odpowiedzialność – pisze o Kamińskim Business Centre Club, w którym prezes Maxi Zoo jest ekspertem ds. rozwijania i zarządzania sieciami detalicznymi oraz dużymi zespołami.
Pandemia, która brutalnie sprawdziła kompetencje managementu we wszystkich branżach, tylko upewniła go, że obrał w zarządzaniu ludźmi i firmą właściwą drogę.
– Zależy mi na budowaniu firmy, której podstawą jest zaufanie, dbanie o potrzeby klientów oraz dobro pracowników. Podstawą zaufania jest autentyczność, która dla mnie oznacza szczerość wobec siebie i innych. Dzięki niej zbudowałem zespół, który darzy się wzajemnie zaufaniem i jest gotów na najtrudniejsze wyzwania, których otaczająca nas rzeczywistość nam nie oszczędza. Dlatego szczególnie dziękuję kapitule za to wyróżnienie, za dostrzeżenie, jak ważna jest to cecha u lidera – tak Wojciech Kamiński skomentował nagrodę otrzymaną w tegorocznym plebiscycie BrandMe CEO.
Artykuł opublikowany na stronie: https://www.forbes.pl/przywodztwo/z-milosci-do-zwierzat-wojciech-kaminski-dyrektor-zarzadzajacy-maxi-zoo/dnd2wcp w dniu 28/10/2021 przez Magdalenę Lemańską.