Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

Odwaga lidera w trudnych czasach

Nie wszyscy liderzy biznesu w ostatnich miesiącach stanęli na wysokości zadania. Ale w ramach BrandMe CEO, zresztą już po raz czwarty, chcemy wyróżnić tych, o których śmiało możemy mówić „lider” lub „przywódca” zarówno w dobrych, jak i złych czasach. Pierwsze posiedzenie kapituły tegorocznej edycji plebiscytu przyniosło zmianę kryteriów oraz kilka kontrowersyjnych refleksji…
Beata Mońka, prof. Piotr Zielonka, Olga Grygier-Siddons, Adam Krasoń, prof. Grzegorz Mazurek, Małgorzata Bieniaszewska, Ewelina Niewińska, Krzysztof Badowski, Dominika Bettman, Maciej Panek i Paweł Zielewski dyskutowali na temat kryteriów tegorocznej edycji plebiscytu BrandMe CEO

Odwaga lidera w trudnych czasach

Nie wszyscy liderzy biznesu w ostatnich miesiącach stanęli na wysokości zadania. Ale w ramach BrandMe CEO, zresztą już po raz czwarty, chcemy wyróżnić tych, o których śmiało możemy mówić „lider” lub „przywódca” zarówno w dobrych, jak i złych czasach. Pierwsze posiedzenie kapituły tegorocznej edycji plebiscytu przyniosło zmianę kryteriów oraz kilka kontrowersyjnych refleksji…

Beata Mońka, prof. Piotr Zielonka, Olga Grygier-Siddons, Adam Krasoń, prof. Grzegorz Mazurek, Małgorzata Bieniaszewska, Ewelina Niewińska, Krzysztof Badowski, Dominika Bettman, Maciej Panek i Paweł Zielewski dyskutowali na temat kryteriów tegorocznej edycji plebiscytu BrandMe CEO
Beata Mońka, prof. Piotr Zielonka, Olga Grygier-Siddons, Adam Krasoń, prof. Grzegorz Mazurek, Małgorzata Bieniaszewska, Ewelina Niewińska, Krzysztof Badowski, Dominika Bettman, Maciej Panek i Paweł Zielewski dyskutowali na temat kryteriów tegorocznej edycji plebiscytu BrandMe CEO

Fot.: Materiały prasowe

Na podstawie danych makroekonomicznych widzimy, że nowa rzeczywistość może być naprawdę fascynująca – mówił prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego, na pierwszym posiedzeniu Kapituły Plebiscytu BrandMe CEO. Jak dodał, pandemia była okresem sztormu, ale już teraz wiele branż łapie wiatr w żagle. A to z perspektywy kapitana (lidera) również jest ogromnym wyzwaniem.

Nie wszyscy liderzy zdali egzamin w pandemii

– Pandemia w sposób bezprecedensowy skonfrontowała liderów z nową rzeczywistością – podkreśliła Dominika Bettman, prezeska Siemens Polska, laureatka III edycji BrandMe CEO.

Czy wszyscy zdali egzamin? Okazuje się, że w najtrudniejszych momentach mieliśmy także do czynienia z liderami, którzy niemal zapadli się pod ziemię.

– Liczyli, że wszystko wróci do normy – powiedziała Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka MB Pneumatyka, również laureatka ubiegłorocznej edycji plebiscytu. Ale nic z tego – dodała. W jej opinii, „stare” nie powróci, a to „nowe” już jest i „czas do tego przywyknąć”.

Prof. Piotr Zielonka z SGGW zwrócił jednocześnie uwagę na jedno. – Nie mamy wpływu na przypadkowość – zauważył. Istotna staje się umiejętność wykorzystywania mających miejsce zdarzeń. W tym momencie pada jedno zastrzeżenie: elastyczność sama w sobie nie powinna determinować wszystkich działań lidera.

– To, co się zmieniło, to wyostrzenie zmysłów na wszystko, co się dzieje dookoła – powiedział Maciej Panek, CEO Panek i Panek Carsharing, również laureat plebiscytu w 2020 r. Jak dodał, teraz chodzi o spowodowanie, by modelowa firma była antykrucha, a także by pracownicy pozostawali w stanie gotowości nawet w obliczu potencjalnych nietypowych zmian. Bo to nie tylko lider, ale wręcz cała organizacja muszą być na nie gotowe.

Ewelina Niewińska, dyrektor marketingu w PwC Polska, zwróciła uwagę na zmianę stylu zarządzania wielu liderów, z czym wiąże się także zagadnienie elastyczności, która towarzyszyła nam niemal na każdym kroku. Wiele zresztą o tym mówili nasi rozmówcy w poprzednich numerach magazynu.

Kryteria oceny autentycznego przywódcy BrandMe CEO 2021

  • Autentyczność i spójność lidera
  • Odwaga w podejmowaniu ryzyka
  • Dialog – komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna z zespołami
  • Siła wpływu reputacji i działań prezesa na wzrost zaufania i wartości firmy, którą zarządza
  • Strategia zarządzania i jej efekty
  • Lider jako promotor i wychowawca następców
  • Misyjność i odpowiedzialność

Tymczasem trwająca już niemal 1,5 roku pandemia wywołuje kolejne skutki. Olga Grygier-Siddons, business advisor i mentor, dostrzega obecnie w wielu firmach swoiste zjawisko zmęczenia. Co ono w praktyce oznacza? Mimo że przetrwaliśmy i przeszliśmy przez kryzys nawet suchą stopą, zaczyna już nieco „siadać” energia wśród pracowników. W jej opinii również powrót do przeszłości jest wykluczony. – Trzeba zagospodarować tę energię – dodała.

Paweł Zielewski, redaktor naczelny „Forbesa”, przypomniał, że w apogeum koronakryzysu priorytetem był dobrostan pracowników. W końcu bez nich firmy nie miałyby szans na przetrwanie, a obecnie na powrót na ścieżkę trwałego wzrostu. Krzysztof Badowski, partner w PwC Polska, dodał, że niezwykle istotne w ubiegłym roku było to, by pracownicy czuli się po prostu bezpiecznie.

Znaczenie działów HR

Zdaniem Pawła Zielewskiego w pewnym momencie liderzy w praktyce oddali władzę w firmach działom HR. I – jak dodał – doszliśmy już do takiego momentu, że chcą im teraz na powrót tę władzę odebrać.

Pojawiło się nawet pytanie, czy historia nie zatoczy koła i rządy w firmach nie trafią zaraz w ręce finansistów. Adam Krasoń, prezes PwC Polska, zwrócił jednak uwagę, że tematy związane z ludźmi nadal są ważne, chociaż zmienia się ich perspektywa. Pojawia się chociażby problem, jak ściągnąć pracowników z powrotem do biur. I to właśnie teraz działy HR będą miały sporo do zrobienia.

To jednak do liderów niejednokrotnie będzie należało ostatnie słowo. To oni decydują i nadal będą decydować o zmianie strategii, stylu zarządzania czy też o dalszych poczynaniach firm. Po raz czwarty chcemy w ramach plebiscytu BrandMe CEO wyróżnić tych, którzy robią to najlepiej.

– Poprzednie edycje BrandMe CEO opieraliśmy na 10 kryteriach, które wyznaczały nowoczesnego, współczesnego i skutecznego lidera. W tym roku liczba kryteriów uległa zmniejszeniu do siedmiu – dodał Paweł Zielewski.

Okazuje się bowiem, że model dzisiejszego przywództwa zmienia się tak diametralnie, że to właśnie elementy miękkie powinny być o wiele bardziej podkreślane i brane pod uwagę przy ocenie jakości i autentyczności przywództwa. Kapituła, w skład której wchodzą m.in. laureaci ubiegłorocznej edycji BrandMe CEO, przedstawiciele nauki i biznesu, okazała się w tym obszarze wyjątkowo zgodna.

W ocenie liderów często dominował kontekst biznesowy. Teraz równie istotna, a może nawet istotniejsza staje się postawa przywódcy, który potrafi pociągnąć za sobą swój zespół.

Tegorocznych laureatów Plebiscytu BrandMe CEO poznamy na początku września.

Artykuł opublikowany na stronie: https://www.forbes.pl/przywodztwo/jak-zmienia-sie-model-przywodztwa-w-pandemii-czwarta-edycja-brandme-ceo/7gq7dgv w dniu 24/06/2021 przez Aleksandra Fedoruka.

Total
0
Shares
Related Posts
Od lewej: Książę Michael von Liechtenstein, założyciel Geopolitical Intelligence Services, chce, by szefowie inspirowali współpracowników; Beata Mońka, business partner BPS, RASP, podkreśla, że przywództwo niezmiennie musi opierać się na wartościach; Dr Mario Martinez, neuropsycholog kliniczny, mówi, że najlepszą organizacją na świecie jest system immunologiczny
Czytaj całość

Inspirujące przywództwo na czas kryzysu

Liderzy biznesu wydają się rozdarci między tym, co tu i teraz, a tym, co dopiero może się wydarzyć. Wspólnie ze swoimi współpracownikami szukają bezpiecznych przystani, chociaż to właśnie zmienność w drugim roku pandemii jest jedną z nielicznych stałych wypadkowych. Na to wszystko nakładają się ewolucja modeli zarządzania, nadmiar kapitału na rynku oraz rosnące nierówności
Beata Mońka, Business Partner BPS, RASP i Krzysztof Zamasz, członek zarządu Grupy Veolia w Polsce, zgodzili się, że kwestie klimatyczne wysuwają się na czoło w działaniach firm i liderów biznesu
Czytaj całość

Misja lidera w czasach new normal

Szacunek i zaufanie to słowa towarzyszące relacjom lidera ze współpracownikami szczególnie w ostatnich kilkunastu miesiącach. Ten okres pokazał też, kto jest jakim człowiekiem i jak szef w ogóle dba o swój zespół. Czy liderzy są teraz bardziej empatyczni i częściej kierują się misyjnością oraz odpowiedzialnością?