Platforma BrandMe CEO. Coś więcej niż plebiscyt

Rafał Brzoska. Biznesowa kariera w amerykańskim stylu

Na drzwiach swojego gabinetu umieścił napis: „Jeśli wszystko jest pod kontrolą, to znaczy, że jedziesz zbyt wolno”. On sam od lat nie ściąga nogi z gazu. Twórca InPostu niejednokrotnie udowodnił, że nie brakuje mu biznesowej odwagi. I chociaż wzbudzał kontrowersje i zaliczał potknięcia, to zawsze podnosił się i pędził dale
Rafał Brzoska, twórca InPostu – zaczynał budować biznes jeszcze na studiach, tworząc firmę roznoszącą ulotki. Tak powstał Integer, który w 2006 r. pozwolił Rafałowi Brzosce na budowę sieci paczkomatów InPost. W kolejnych latach firma zaczęła świadczyć też usługi konkurencyjne dla Poczty Polskiej oraz zadebiutowała na GPW. Pogrążona w kryzysie, w 2017 r. została przejęta przez fundusz Advent. Do biznesowej ekstraklasy weszła, debiutując w ubiegłym roku na holenderskiej giełdzie.

Rafał Brzoska. Biznesowa kariera w amerykańskim stylu

Na drzwiach swojego gabinetu umieścił napis: „Jeśli wszystko jest pod kontrolą, to znaczy, że jedziesz zbyt wolno”. On sam od lat nie ściąga nogi z gazu. Twórca InPostu niejednokrotnie udowodnił, że nie brakuje mu biznesowej odwagi. I chociaż wzbudzał kontrowersje i zaliczał potknięcia, to zawsze podnosił się i pędził dale

Rafał Brzoska, twórca InPostu – zaczynał budować biznes jeszcze na studiach, tworząc firmę roznoszącą ulotki. Tak powstał Integer, który w 2006 r. pozwolił Rafałowi Brzosce na budowę sieci paczkomatów InPost. W kolejnych latach firma zaczęła świadczyć też usługi konkurencyjne dla Poczty Polskiej oraz zadebiutowała na GPW. Pogrążona w kryzysie, w 2017 r. została przejęta przez fundusz Advent. Do biznesowej ekstraklasy weszła, debiutując w ubiegłym roku na holenderskiej giełdzie.
Rafał Brzoska, twórca InPostu – zaczynał budować biznes jeszcze na studiach, tworząc firmę roznoszącą ulotki. Tak powstał Integer, który w 2006 r. pozwolił Rafałowi Brzosce na budowę sieci paczkomatów InPost. W kolejnych latach firma zaczęła świadczyć też usługi konkurencyjne dla Poczty Polskiej oraz zadebiutowała na GPW. Pogrążona w kryzysie, w 2017 r. została przejęta przez fundusz Advent. Do biznesowej ekstraklasy weszła, debiutując w ubiegłym roku na holenderskiej giełdzie.

Fot.: Sandra Sobolewska

Bezpośrednią miarą biznesowego sukcesu Rafała Brzoski jest dzisiejsza wartość jego InPostu. Zawrotna kwota 37 mld zł powoduje, że jest to jedna z największych polskich firm prywatnych. Wymyślony przez niego paczkomat to jednak nie tylko maszyna do robienia pieniędzy. To jedna z tych nielicznych innowacji, która ma istotny wpływ nasze zachowania.

Paczkomaty całkiem przemeblowały nam sposób, w jaki operujemy przesyłkami, tak istotnym elementem codziennego funkcjonowania w świecie coraz bardziej zdominowanym przez handel elektroniczny. Najlepiej obrazuje to najświeższy raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2021”, który pokazał, jak bardzo zdystansowały one tak komfortowe, wydawałoby się, usługi jak dostawy kurierskie – okazuje się, że aż 77 proc. kupujących w sieci korzysta z InPostu, podczas gdy 50 proc. z dostaw kurierem, 24 proc. z dostaw poczty, a 21 proc. z punktów odbioru. Spopularyzowany przez Rafała Brzoskę paczkomat, którego nazwę InPost sobie zastrzegł, stał się społecznym fenomenem i w nazewnictwie utrwali się zapewne jak angielskie bicycle marki Rover, które sto lat temu trafiły do Polski i do naszego słownika.

Ten śmiały ruch, jakim było zabezpieczenie i walka w sądzie o własność potocznej nazwy „paczkomat”, dużo mówi też o samym twórcy spółki, Rafale Brzosce.

To człowiek, któremu od początku nie brakło śmiałości, ale także skromności. Pierwsze biznesowe sukcesy zaczął odnosić jako bardzo młody człowiek – InPost założył, mając 29 lat – i był typem self-made mana w amerykańskim stylu. Niewiele firm tak bardzo jak InPost utożsamiamy z ich właścicielem, który wchodząc na rynek usług pocztowych, zarezerwowanych przez państwowego monopolistę, błyskawicznie obwołał się przywódcą krucjaty przeciwko złemu systemowi.

Swojej rywalizacji z Pocztą Polską nadał epicki wręcz charakter, przypisując sobie rolę Harry’ego Pottera walczącego z Lordem Voldemortem. Od początku widać było, że działalność Rafała Brzoski nie kończy się na zarabianiu pieniędzy. Silną osobowością szybko zaczął przyćmiewać firmę i działać z coraz większym rozmachem, angażując się również w politykę – w 2015 roku wsparł tworzenie Nowoczesna.pl.

– Można powiedzieć, że jestem fighterem, a to dlatego, że nie znoszę miernoty i tego wszystkiego, co budzi niechęć i politowanie – tak Rafał Brzoska zaczął swoje wystąpienie na założycielskim kongresie Nowoczesna.pl, prezentując się jako pogromca absurdów, którymi państwo broni swoich monopoli, takich jak Poczta Polska.

Od tego czasu ustąpił ze światła jupiterów, bo musiał zająć się pogrążonym w kryzysie biznesem. Przy wsparciu inwestorów finansowych porządki w InPoście zrobił błyskawicznie, a co ważniejsze, przygotował spółkę na szybki wzrost, który przyszedł wraz z pandemią – od jej początku liczbę paczkomatów w Polsce zwiększył z 7 do 15 tys. I ta właśnie umiejętność sprawnego roll-outu zagwarantowała tak udany debiut giełdowy InPostu w styczniu tego roku, a samemu Rafałowi Brzosce pozwoliła na przybranie kolejnego wcielenia. Tym razem poważnego inwestora angażującego się w największe polskie przedsiębiorstwa, co pokazał w kwietniu, gdy wraz z Zygmuntem Solorzem objął pakiet akcji eobuwie.pl. Każdy z nich przejął 10 proc. firmy, płacąc po pół miliarda złotych. Tym samym Rafał Brzoska trafił do czołówki polskiego biznesu.

Artykuł opublikowany na stronie: https://www.forbes.pl/przywodztwo/rafal-brzoska-tworca-inpostu-udowodnil-ze-nie-brak-mu-biznesowej-odwagi/35m8h6b w dniu 28/10/2021 przez Filipa Kowalika.

Total
0
Shares
Related Posts
Od lewej: Beata Mońka, business partner BPS, RASP, Adam Krasoń, prezes PwC Polska, Beata Kozłow­ska-Chyła, prezes PZU, Wojciech Kamiń­ski, członek zarządu Maxi Zoo, Beata Osiecka, prezes Kinnarps Polska, Lefteris Kavoukis, prezes Bebio, Ewa Chodakow­ska, wiceprezes Bebio, Sobiesław Zasada, założyciel i główny udziałowiec Grupy Kapitałowej Sobiesław Zasada, Marcin Grzymkowski, twórca i członek rady nadzorczej eobuwie.pl, Wojciech Wolny, prezes Euvic, Władysław Grochowski, prezes Grupy Arche, i Paweł Zielewski, redaktor naczelny „Forbesa”
Czytaj całość

Konferencja BrandMe CEO. Nowe otwarcie

Pandemia wywróciła stolik, przy którym siedzieli liderzy, nie tylko podrywając ich z krzeseł, ale wręcz zmuszając do biegu za szybko zmieniającymi się trendami w gospodarce. Rozmawialiśmy o tym na konferencji BrandMe CEO
Marcin Grzymkowski. Można o nim powiedzieć: „w butach urodzony”, bo temu, jak sprzedaje się buty, przyglądał się od małego, towarzysząc rodzicom w ich sklepie stacjonarnym. A kiedy dorósł, na zapleczu tego sklepu zbudował eobuwie, absolutny fenomen polskiego e-commerce. Pod okiem Grzymkowskiego sklep przez 16 lat, rok w rok, rósł o 100 proc., nieustająco wykazując rentowność. Dziś przedsiębiorca gotowy jest na nowe biznesowe wyzwania. I już działa, bo nie lubi bezczynności.
Czytaj całość

Marcin Grzymkowski. W biznesie liczą się pasja i konsekwencja

Szybki rozwój firmy, którą Marcin Grzymkowski zbudował na zapleczu stacjonarnego sklepu rodziców, zaskoczył nawet jego samego. Ale choć eobuwiu sprzyjają rynkowe trendy, nie byłoby spektakularnego sukcesu bez ciężkiej pracy, pełnego zaangażowania i wyjątkowo mądrych aliansów założyciela
Od lewej: Beata Mońka - business partner BPS, RASP, podkreśla, że przywództwo nie ma ani narodowości, ani tym bardziej płci; Tomasz Suchański - prezes Żabka Polska, zachęca firmy do zrobienia audytu w obszarze równości. To dopiero daje prawdziwy obraz firmy; Dominika Bettman - prezeska Siemens Polska, uważa, że działania równościowe i włączające stwarzają kobietom szanse
Czytaj całość

Przywództwo, które wywiera wpływ. Jak liderzy odnaleźli się w czasie pandemii koronawirusa

Udział liderów w codziennym życiu współpracowników w ostatnich miesiącach zdecydowanie wzrósł. Pytanie „jak się masz” nabrało nowego znaczenia i przestało być wyłącznie kurtuazją. Pandemia i rzeczywistość new normal mogą być katalizatorem zmian nie tylko w modelu przywództwa i samej pracy, ale także w przypadku równości kobiet i mężczyzn w biznesi
Mark Loughran, dyrektor generalny Microsoft w Polsce, i Beata Mońka, Business Partner BPS, RASP, zgadzają się, że tęsknimy za spotkaniami i kontaktem ze współpracownikami, a w przyszłości chętnie wrócimy do biur
Czytaj całość

Empatia lidera pobudza kreatywność

Prawo do błędu, urlop od wypalenia zawodowego, burze mózgów online, samodyscyplina w trakcie wideokonferencji, a nawet medycyna w wersji 2.0. Mimo kłopotów firmy i gospodarka w ostatnim czasie zyskały cyfrowy impuls rozwoju. Jednocześnie covidowa rzeczywistość postawiła przed nami nowe wyzwania. Trochę też zaczynamy tęsknić za biurami. I za sobą nawzajem